|
Caprice
27-07-2005, 18:03
Potatisfrågan var rätt kul... Svt
kristerh
27-07-2005, 18:09
Det här svaret fick jag, Bara att slicka i sig..; Trädgården är för dig något mycket mer än en gräsmatta runt huset. Det är själva meningen med sommarhalvåret. Du besitter stora kunskaper om odling och växtsorter och blir därför ofta rådfrågad av släkt och vänner. Förmodligen har du en hemlig dröm om att få din trädgård dokumenterad i något av de trädgårdsmagasin du prenumererar på. Lycka till! Alla andra kanske fick samma svar krister
Synd, det stog inte hur många poäng man fick, men ett bra resultat vart det i alla fall  Jag fick samma resultat som Kristerh
råse-marie
27-07-2005, 18:24
Samma här ...... det kanske bara finns ett svar
CITAT (kristerh @ 27-07-2005, 19:09) Alla andra kanske fick samma svar  :D Japp! Men jag skulle vilja se ett facit....kunde inte se något!
Fialotta
27-07-2005, 18:29
Verkar som vi alla är lika duktiga
Inte jag men jag hade ett groende intresse
CITAT (kristerh @ 27-07-2005, 19:09) Det här svaret fick jag, Bara att slicka i sig..; Trädgården är för dig något mycket mer än en gräsmatta runt huset. Det är själva meningen med sommarhalvåret. Du besitter stora kunskaper om odling och växtsorter och blir därför ofta rådfrågad av släkt och vänner. Förmodligen har du en hemlig dröm om att få din trädgård dokumenterad i något av de trädgårdsmagasin du prenumererar på. Lycka till! Alla andra kanske fick samma svar  :D krister Fick också det svaret
CITAT (maudan @ 27-07-2005, 19:29) Verkar som vi alla är lika duktiga  Japp, det är vi!
Anki på Öland
27-07-2005, 19:53
CITAT (kristerh @ 27-07-2005, 19:09) Det här svaret fick jag, Bara att slicka i sig..; Trädgården är för dig något mycket mer än en gräsmatta runt huset. Det är själva meningen med sommarhalvåret. Du besitter stora kunskaper om odling och växtsorter och blir därför ofta rådfrågad av släkt och vänner. Förmodligen har du en hemlig dröm om att få din trädgård dokumenterad i något av de trädgårdsmagasin du prenumererar på. Lycka till! Alla andra kanske fick samma svar krister Jag fick också samma svar men det skulle ju vara katastrof om någon trädgårdstidning skulle dokumentera min trädgård!!! Anki
*Felix matte*
27-07-2005, 21:00
Fick samma svar jag också men så testade jag makens kunskaper och detta svar fick han Fråga någon om råd innan du gör något i trädgården... Med lite tur och i en gynnsam växtzon kan det säkert fungera, men undvik för stora planteringar. Vi rekommenderar lättskötta rabatter och vildvuxna gräsmattor. Begreppet "naturtomt" kan användas som förklaring när grannarna undrar?
Snöflinga
27-07-2005, 21:07
jupp jag med:
Trädgården är för dig något mycket mer än en gräsmatta runt huset. Det är själva meningen med sommarhalvåret. Du besitter stora kunskaper om odling och växtsorter och blir därför ofta rådfrågad av släkt och vänner. Förmodligen har du en hemlig dröm om att få din trädgård dokumenterad i något av de trädgårdsmagasin du prenumererar på. Lycka till!
Annkina
27-07-2005, 21:49
Detta svar fick jag och det kan nog stämma. CITAT Du har ett groende (!) intresse för trädgård och växter. Fortsätt läs, plantera och testa. Tänk på att kunskap om växtsätt, zonkartor och jordmån kan hålla ner kostnaden för ditt framtida intresse. För du är fast - det är bara en tidsfråga innan släkten förundrat får se dig krypa omkring och leta hjärtblad i den nysådda blomsterrabatten...
ninnisky
27-07-2005, 22:11
CITAT (kristerh @ 27-07-2005, 19:09) Det här svaret fick jag, Bara att slicka i sig..; Trädgården är för dig något mycket mer än en gräsmatta runt huset. Det är själva meningen med sommarhalvåret. Du besitter stora kunskaper om odling och växtsorter och blir därför ofta rådfrågad av släkt och vänner. Förmodligen har du en hemlig dröm om att få din trädgård dokumenterad i något av de trädgårdsmagasin du prenumererar på. Lycka till! Alla andra kanske fick samma svar  :D krister Samma svar fick jag
netaave
27-07-2005, 22:21
Mitt svar Har du gröna fingrar? Trädgården är för dig något mycket mer än en gräsmatta runt huset. Det är själva meningen med sommarhalvåret. Du besitter stora kunskaper om odling och växtsorter och blir därför ofta rådfrågad av släkt och vänner. Förmodligen har du en hemlig dröm om att få din trädgård dokumenterad i något av de trädgårdsmagasin du prenumererar på. Lycka till!
 Även jag har visst gröna fingrar Klurigt var vad som är arkitektens tröst Nån som vet`???????
råse-marie
28-07-2005, 02:22
CITAT (Felix matte @ 27-07-2005, 22:00) Fick samma svar jag också men så testade jag makens kunskaper och detta svar fick han Fråga någon om råd innan du gör något i trädgården... Med lite tur och i en gynnsam växtzon kan det säkert fungera, men undvik för stora planteringar. Vi rekommenderar lättskötta rabatter och vildvuxna gräsmattor. Begreppet "naturtomt" kan användas som förklaring när grannarna undrar?
Åh det var skönt då finns det iallfall olika alternativ
Liv, bokharabindan kallas för arkitektens tröst eftersom den på kort tid kan klä in enorma ytor! Hälsar Mulle som kunde alla svar utom vem som tog in potatisen... Vem var det? King Edward gissade jag på...
Herre gud vad du vet mycket . Det var intressant . Jag vet inte ens vad bokharabindan är för växt. Jag tror åxå det var eller gissade att det var king Edvard som kom med potatisen.
Det var Jonas Alströmmer som införde potatisen  Och vem var egentligen "King Edward"? Det finns ett sjukhus i England som är döpt efter honom, men hade han verkligen nåt med potatis att göra alls?
CITAT (mulle @ 28-07-2005, 07:54) Liv, bokharabindan kallas för arkitektens tröst eftersom den på kort tid kan klä in enorma ytor! Hälsar Mulle som kunde alla svar utom vem som tog in potatisen... Vem var det? King Edward gissade jag på...  Halaj! Jonas Alströmer. //T
Caprice
28-07-2005, 10:58
King Edward-alternativet är inlagt bara för att "luras"... Det är ju en potatissort... Arkitektens tröst är den som jag var osäker på, gissade på bokharabindan... Fö fick även jag till svar: Trädgården är för dig något mycket mer än en gräsmatta runt huset. Det är själva meningen med sommarhalvåret. Du besitter stora kunskaper om odling och växtsorter och blir därför ofta rådfrågad av släkt och vänner. Förmodligen har du en hemlig dröm om att få din trädgård dokumenterad i något av de trädgårdsmagasin du prenumererar på. Lycka till!
Där ser man... Nu har jag läst om Alströmer på nätet och skäms faktist över att jag inte visste detta eftersom det ju hör till allmänbildningen! Jag kan inte ens skylla på att jag bor i Finland för på den tiden var vi en del av Sverige... Mulle
Latmask
28-07-2005, 17:21
Detta fick jag, kan väl kanske stämma. Ni har lärt mig väl.  I fjol visste jag inte ens vad kirskål var för något. Fast jag måste erkänna att jag gissade hej vilt på några. Du har ett groende (!) intresse för trädgård och växter. Fortsätt läs, plantera och testa. Tänk på att kunskap om växtsätt, zonkartor och jordmån kan hålla ner kostnaden för ditt framtida intresse. För du är fast - det är bara en tidsfråga innan släkten förundrat får se dig krypa omkring och leta hjärtblad i den nysådda blomsterrabatten... [I]
Jag ska också nära en hemlig önskan att få komma med i trädgårdstidningen  . *avlsöjad  * Hade alla rätt. Nä, jag fann inte heller något facit, men jag VET ju alla svaren  , det var inte så svåra frågor  . Ska det komma någon reporter hit, så får han/hon ta på sig ögonbindel, sedan leder jag runt och låter honom/henne glutta lite försiktigt på vissa utvalda platser! Kommer säkert att springa ifrån honom/henne när jag ser en fjäril eller fluga, och sedan glömmer jag bort honom, och så trillar han i dammen eftersom han inte ser något och så drunknar han och så var det med den tidningsartikeln...
 Nej de hemliga drömmarna är nog något helt annat än en trädgårdsreporter springande här . Då fick jag nog anställa en trädgårdsmästare först..och jag vill nog iallafall inte dela min trädgård med alla okända människor som skulle ha en massa delade meningar om mitt lilla smultronställe. Och kuggfrågan King Edvard gick jag ju på direkt. Alltid lär man sig nåt
Hmm... Jag har ett groende intresse för växter... Undra om det är bra eller inte? Jag kanske blir bättre
CITAT Du har ett groende (!) intresse för trädgård och växter. Fortsätt läs, plantera och testa. Tänk på att kunskap om växtsätt, zonkartor och jordmån kan hålla ner kostnaden för ditt framtida intresse. För du är fast - det är bara en tidsfråga innan släkten förundrat får se dig krypa omkring och leta hjärtblad i den nysådda blomsterrabatten... Stämmer riktigt bra!  Blev fast i våras, eller kanske intresset legat kvar ända sedan jag slutade med krukväxter eftersom det fanns sprättiväg i etthundra krukor på skrivbordet...
Jag har kommit på att det där med krukväxter nog inte är min grej  Jag har tagit kål på Dracenor av alla de sorter, Kaktusar i parti och minut, vet inte hur många Orkidéer jag försökt med eller andra vanliga och ovanliga sorter. När man till och med lyckas avliva "sprätt ivägar" och allt annat som vem som helst kan sköta, tur att det växer ut i trädgården i alla fall.
Jag är så blödig så jag måste låta allt leva kvar.. vilket slutar i just massor med halvtorra Sprättivägar och Livsblad... sånt som förökar sig snabbt och lätt, med små söta plantor.. samma sak när jordgubbsplantorna slänger iväg revor, det är bara de där riktigt små jag kan knipsa bort Men att låta krukväxterna torka ihjäl och dö en naturlig död känns lite bättre än att slänga dem..  Så de starka överlever.. de bor i ett akvarium så jag ska kunna vattna allihopa på samma gång genom några dåligt riktade slängar vatten... förut var de så torra så det var jämt något fat som läckte över och tvingade mig att torka upp... nu slipper jag det
Bettson
29-07-2005, 09:26
Hade nog alla rätt jag också. Fast inte skulle jag vilja låta maken göra testet. Han skulle sitta och vråla på varje fråga: Hibiskus, varför har de inte med det alternativet? Alla växter han inte känner till, det är många, kallas för hibiskusar. Hans växtodlingskunskaper räcker bara till korn, vete, havre, råg , ärtor och oljeväxter fast dom kan han jättebra. Allt annat är ogräs såtillvida att de inte växer i trädgården för då är de hibiskusar. Likaså lägger han in alla djur som inte är häst hund ko eller gris i två kategorier. Jaktbart vilt och icke jaktbart vilt. Är det ett jaktbart vilt så är han som en uppslagsbok, kan allt om jakttider, brunsttider, yngeltider mm. Är det ett icke jaktbart vilt så är det helt enkelt ett djur som heter Herbert.
Yin o Yang
29-07-2005, 09:37
Jag var också "världsbäst" - men nog kunde man ha fått se de rätta svaren
Biggan_
29-07-2005, 10:15
För mig är trädgården också mer än en gräsmatta, och det är sant för jag har ingen gräsmatta.
Vi kan fixa eget facit med vår samlade kunskap  Svara på dem ni är säkra på, markerar de rätta svaren med fet stil: 1. Vilket land är känt för sina tulpaner? Finland Holland Italien 2. Vad står förkortningen JAS för i trädgårdssammanhang? Jakt, attack, spaning (efter liljebaggar) Jord, arbete och skapande. Ett trädgårdskollektiv i södra Skåne Juli, augusti, september. Lämplig tid för beskärning av många buskar 3. Vad kännetecknar en perenn? Är städsegrön, dvs är grön hela vintern Ettårsväxt, lever bara en sommar Flerårsväxt, vissnar ner på vintern och återkommer på våren 4. Vad betyder tilläggsnamnet "Spicata" i växtens artnamn? Att växtens rötter går osedvanligt djupt Att den växer längs marken Att den har axliknande blomställningar 5. Vilken av följande växter är giftig? Maskros Stormhatt Kirskål 6. Ett av följande svarsalternativ kan du finna i din trädgård, vilket? Revsuga Kvastfening Nebulosa 7. Vilken häckväxt skall inte beskäras förrän den uppnått önskad höjd? Häggmispel Avenbok Syrén 8. Rhododendron vill ha ett av följande alternativ, vilket? Soligt och torr jord Fuktigt och väldränerad jord Hårt packad jord 9. Vad är ett okuleringsställe? Där man tömmer komposten Det ställe på grundstammen varifrån den förädlade delen växer Lämpligt ställe att höstbeskära fruktträden 10. Vilken blomma blir högst? Stjärnarv Taklök Löjtnantshjärta 11. Vilket av följande träd bör man beskära på vårvintern? Plommonträd Äppleträd Körsbärsträd 12. Vem sägs ha infört potatisen till Sverige? Arn Magnusson Jonas Alströmer King Edward 13. Vad är ett vårdträd? Ett träd som skyddar trädgården mot vinden Ett träd som sägs skydda mot det onda En trädart som kräver mycket omvårdnad 14. Vilken av följande är en klätterväxt? Klematis Backtimjan Fetknopp 15. Vilken växt brukar kallas "arkitektens tröst"? Malört Bokarabinda Röd harsyra
CITAT (oldwolfie @ 28-07-2005, 20:59) Inte ens mig...??? Jag som brukar vara så snäll, fråga Lena i Torslanda t.ex!
brittmarie
29-07-2005, 19:47
Här är några fler svar. Är inte riktigt säker på de andra så det överlåter jag till någon mer kunnig att svara på.
2. Vad står förkortningen JAS för i trädgårdssammanhang? Jakt, attack, spaning (efter liljebaggar) Jord, arbete och skapande. Ett trädgårdskollektiv i södra Skåne Juli, augusti, september. Lämplig tid för beskärning av många buskar
6. Ett av följande svarsalternativ kan du finna i din trädgård, vilket? Revsuga Kvastfening Nebulosa
8. Rhododendron vill ha ett av följande alternativ, vilket? Soligt och torr jord Fuktigt och väldränerad jord Hårt packad jord
9. Vad är ett okuleringsställe? Där man tömmer komposten Det ställe på grundstammen varifrån den förädlade delen växer Lämpligt ställe att höstbeskära fruktträden
13. Vad är ett vårdträd? Ett träd som skyddar trädgården mot vinden Ett träd som sägs skydda mot det onda En trädart som kräver mycket omvårdnad 14. Vilken av följande är en klätterväxt? Klematis Backtimjan Fetknopp
gammelnalle
29-07-2005, 21:18
Trädgården är för dig något mycket mer än en gräsmatta runt huset. Det är själva meningen med sommarhalvåret. Du besitter stora kunskaper om odling och växtsorter och blir därför ofta rådfrågad av släkt och vänner. Förmodligen har du en hemlig dröm om att få din trädgård dokumenterad i något av de trädgårdsmagasin du prenumererar på. Lycka till! jojo... DET trodde inte ens jag om mig..... jag prenumererar definivt inte på något magazin (om inte odla.nu's utskick räknas dit..) men GISSA kan man väl alltid göra?? och även en blind höna.... b
*Felix matte*
29-07-2005, 21:20
CITAT (Bettson @ 29-07-2005, 10:26) Hade nog alla rätt jag också. Fast inte skulle jag vilja låta maken göra testet. Han skulle sitta och vråla på varje fråga: Hibiskus, varför har de inte med det alternativet? Alla växter han inte känner till, det är många, kallas för hibiskusar. Hans växtodlingskunskaper räcker bara till korn, vete, havre, råg , ärtor och oljeväxter fast dom kan han jättebra. Allt annat är ogräs såtillvida att de inte växer i trädgården för då är de hibiskusar. Likaså lägger han in alla djur som inte är häst hund ko eller gris i två kategorier. Jaktbart vilt och icke jaktbart vilt. Är det ett jaktbart vilt så är han som en uppslagsbok, kan allt om jakttider, brunsttider, yngeltider mm. Är det ett icke jaktbart vilt så är det helt enkelt ett djur som heter Herbert.   Tack för gott skratt
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|