Full version: Vad tycks?
Spirea
Som totalt nybörjare på trädgård, så börjar min trädgård ta form.
Nu vill jag ha ris eller ros och höra vad ni tycker! Eller kanske lite ideer?
Lite fakta ny- byggt hus, allt ifrån hus till, häck och trädgård.
Så september förra året flyttade vi in, det ända som fanns var häcken, resten var åkerjord, grov-planerad.
Men så här ser det ut idag, med växter, gräsmatta, träd som jag har planterat. Även träddäck, grind och lilla förrådet har jag själv byggt. Här är lite bilder ifån min hemsida ifrån trädgården.

Se länk http://patriksdiscus-page.com/my%20garden.htm
Reserv
Kliniskt perfekt, förbaskat snyggt och raka motsatsen till min kaotiska trädgård sad.gif

Välkommen hit, förresten! rolleyes.gif
Maria i Helsingborg
Imponerande och snyggt, rena linjer och OERHÖRT god början.
Jag får spel över vår trädgård som jag vill "lumma till" och få mysig. Det skulle jag vilja se hos er också - men det är ju bara jag och min smak smile.gif

Välkommen hit!
Caprice
Välkommen hit!

Väldigt fint, förstår hur mycket jobb det ligger bakom då vi själva bygger för fullt...

Eftersom du bad om ris då... Tomten är nog inte i min smak, alldeles för mycket insyn samt för platt... Men det är bara min smak... sleep.gif
Har man småbarn är det desto bättre...
(hoppas du inte tar illa upp..)

Men som sagt, det är väldigt fint, gillade delen med den gamla pumpen!
Spirea
Tack så hemskt mycket!
Mina kompisar tror jag har flippat ut, tror sen april har jag varit ute i trädgården 90% av alla dagar, men det är himla roligt.
Sambon min är trött på att gå plantskolor, jag vill bara ha mer tongue.gif
Jag ser min trädgård som ett stort akvarium, som jag annars håller på med.

Caprice, nej tar inte alls illa upp biggrin.gif, det är bra med ris man lär sig då!
vid val av tomt, så tyckte vi att det var en lagom stor tomt, som första hus. vi är totalt nybörjare på det här. Håller med helt om insynen, är väldigt jobbig. Det är en bokhäck, som jag hoppas att den vill skynda på lite och växa, så jag slipper insynen.

Får tacka så mycket förresten, har suttit vid forumet länge och läst, har lärt mig mycket av er forums deltagare här.
Fialotta
Välkommen hit smile.gif

Ser att du jobbat som tusan och det blev fint...håller med om insynen, men det fixar sig med häcken kanske...jag tyckte det var fin färg på husen...tydligen ett nytt område som vuxit upp...nu bor ju jag i skärgården ..
helt annat stuk på mitt ställe tongue.gif smile.gif
labarradepan
kanon fint, tycker du varit jätte duktig. smile.gif
noora
Snyggt! Ser välplanerat ut så att den inte är för svår att sköta. Jag skulle nog plantera mer stora blommor, men det är ju en fråga om smak smile.gif

Bokhäcken växer nog till sig, även om det kan ta några år. Bättre att den växer långsamt än att man måste vara framme och klippa bort halva häcken varje år tycker jag smile.gif
kerstin z5-6
Väldigt symetriskt och välplanerat - vill du lumma till det snabbt är höga perenner ett säkert kort i väntan på de fina vedartade växterna som du säkert planterar för fullt eller planerar att plantera
I en miljö som din -bostadsområde ?,passar stilen in mycket bra -hos mej lantlig miljö, gamla hus -kanske ett annat stuk blir finare .. jag har en mera vild " trädgård biggrin.gif
Lycka till
ps väldans fina stenläggningar -gör du deem själv ?
Ds
K
Spirea
Tack igen tongue.gif ,
maudan, Det är som du säger ett nytt område som har vuxit upp i Ramlösa, så allt är väldigt kort växt i området (kan man säga så?).

kerstin z5-6, Du har så rätt jag vill lumma till. Hela långsidan längshuset, vill jag göra som liten mys gång, med sten-steg, en lite krokig gång som växterna gör det som en lång tunnel.
Stenläggning har jag gjort själv, runt hela gräsmattan, både ute vid häcken och runt hela huset, fast inte garage uppfarten där bilen står.

Projekt som skall göras till är en liten damm framför muren med växterna, med en liten gång-bro över (nästa år). Uterum till trädäcket startar jag nog med om 2-3 veckor. Önskar mig en brunn av trä som jag vill sätta emellan björkarna, med en rödbuske i bakgrunden. Brunnen av träd såg jag på een plantskola i Jylland, har ej hittat den här. Ochså är det lummiga gången längs huset, men det tar ett par år, tills min häck växer upp som hjälp oxå.
kerstin z5-6
Låter väldigt fint -du får fortsätta fota så vi får se! smile.gif
Spirea
Jag får fortsätta min uppdatering. Intresset är fortfarande i topp, om inte värre huh.gif Kerstin z5-6 ville ha lite bilder ju smile.gif

Har blivit helt klart med bygget av uterum, gammeldagsbrunn, förråd och grind till träddäcket-trädgården. Planterat nya rabbater sidan om hamoken.
Det roliga är nu våren, förra våren hade jag knappt något i trädgården.
Nu är allt annorlunda, man får se skott, dom första blommerna och se riktigt hur det växer. Finns det något bättre än att sitta en morgorn och lyssna på fåglarna i trädgården och njuta av växterna?
Har tagit bort dom gamla bilderna ifrån förra året i min hemsida tyvär, för att få plats med fler. tänkta lägga upp en bild alla växter sen.
Men här är uppdatering med bilder http://patriksdiscus-page.com/my%20garden.htm
kerstin z5-6
Nu är tiden då man får tillbaka det man gjorde i fjol
Ser att det hänt en hel del , och ännu mer kommer att ske i sommar när allt växer på smile.gif
Kul att följa
K
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon