Har nu flera änglatrumpeter på gång. Har utarrenderat dem tidigare vintrar men funderar nu på vad som skulle kunna fungera här hemma. Alternativ ett är i ett ouppvärmt garage i huset men som inte har några fönster alls, är helt mörkt, men håller några grader plus. Alternativ två är inomhus, med fönster men lägst 15 grader. Vad tror ni skulle ge bästa möjligheterna för att de skall överleva ???
Åsa, mälardalen zon 2
27-07-2005, 21:12
Änglatrumpet överlever på båda ställena så lätt tar man inte död på änglatrumpeter.
I mörker tappar de bladen men de överlever och grönskar när de ställs ljust på våren. Se bara till att inte vattna så mycket är det bara några plusgrader och mörkt dricker växten knappt någonting. Vid ett fönster runt +15-20 tappar de lite blad och kan se lite risiga ut. Större risk för spinnangrepp än när växten står mörkt och kallt men annars så brukar det inte vara några problem.
Bitte z-6
30-07-2005, 22:23
Jag brukar såga(klippa) av ca 30 cm:s stänglar på hösten och låta dessa stå i en ofärgad glasburk med vatten hela vintern. På våren har det bildats lagoma rötter som jag sätter i jord. Ett bra sätt om man har ont om utrymme.
kerstin z5-6
30-07-2005, 22:34
Du kan ställa en Änglatrumpet i ett vanligt bostadsrum -bakom en gardin -vattna så klumpen är fuktig, inte mer hela vintern -den lever hur bra som helst -Fönster gör inget särskilt för växten på vintern -det är ändå för lite ljus-men den är asful -därav bakom gardinen
Garage med några + går bra det med -låt den inte torka ut helt bara
Sen driver du den i vår igen
Monarda
31-07-2005, 22:00
Min änglatrumpet fick övervintra i tvättstugan med bara ett litet fönster och ca 15 grader varmt. Först tappade den alla blad men i våras kom dom tillbaka och den fick till och med en blomma! Nu står den utomhus och har växt rätt mycket. Jag gruvar mig lite för hösten när den ska ner i tvättsugan igen eftersom takhöjden inte räcker till. Kan man bara kapa av den så där utan vidare, eller?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.