Hej!
Jag gjorde precis samma sak förra året (i år har jag också beställt men faktiskt nästan hållit mig till mina planer, denna gång) men förra året frossade jag i dagliljebeställning utan att ha det minsta till rabatt att sätta dem i. När de kom fick jag nästan panik men stoppade ner dem i krukor och när rabatten var klar hade de växt till sig en hel del. Jag grävde planteringsgropar för varje lilja och la sedan tidningar runt dem på grässvålen (jag gjorde rabatten i gräsmattan) som jag ej grävde bort, och täckte med jord, på det sättet fick jag en ganska stor rabatt på en ganska kort tid!
Jag gjorde också en dagliljerabatt med olika sorter. (Jag kommer aldrig att bli den där sansade trädgårdsodlaren som har stora rabatter med samma sort, jag har insett det!) Jag planterade dem med ca 40 cm emellan och det blev ju väldigt glest i somras, då plantorna inte hann bli så stora, men de kommer väl att växa till sig.
Jag ställer också en fråga: Vad är snyggt att ha mellan dagliljorna innan de breder ut sig , och sen också i och för sig? Vad kan passa som en bra marktäckare?
Lycka till med dina dagliljor!
Ylva