krukan
Pä coop rear de nu lökar och knölar för halva priset. Massor av sorter, varav vissa har börjat gro. Kan man peta ner dem i en kruka och få dem att blomma i slutet av sommaren eller hösten, eller är det ett dömt projekt?

Pojkvännen insisterade på attvi skulle köpa fresialökar och de hade inte börjat gro alls, så det gick jag med på. Klarar de sig till nästa sommar om man låter bli att sätta dem nu?

I övrigt fanns det gladiolus, hosta, dahlior och ranunkel. Tror ni detär lönt att köpa någor av det?
Reserv
Självklart, det är juh nu som man kan göra stora fynd och planera nästa års rabatt, jag sätter ner mitt i backen utom det som ska upp till hösten igen då, det köper jag inte nu heller. Men perenna plant för en 10:a med blomknoppar och allt, det är sånt som jag satsar stenhårt på. Det är nog därför trädgården befinner sig i ett enda stort kaos just nu, en enda stor färgpalett tongue.gif
Christer i Falköping
CITAT (krukan @ 27-07-2005, 21:53)
Pojkvännen insisterade på attvi skulle köpa fresialökar och de hade inte börjat gro alls, så det gick jag med på. Klarar de sig till nästa sommar om man låter bli att sätta dem nu?

Nej, de klarar sig inte. Du måste plantera dem i jord nu, annars torkar de ihop helt. Fast det finns det en klar risk att de redan gjort.
Christer.
Åsa, mälardalen zon 2
Njae en del är inte värt att köpa Hostan kanske är värd att köpa ifall knölarna är fina den kan ju övervintra utomhus men dahlia, ranunkler, gladiolus som man gräver upp på hösten är tveksamt. Det beror nog på hur lång hösten är för de kan inte ligga i sina påsar till nästa år utan man måste då få ner dem snabbt i jorden och hoppas säsongen blir så lång att knölarna samlar in näring som räcker för övervintring + en blomning.

Freesialökarna måste ner de klarar inte en vinter till så bra lagring brukar man inte ha i butikerna.
krukan
Okej, jättebra att veta detta med att fresian måste ner i jorden! Vi får se om det funkar, annars var det väl inte hela världen om de inte lever (det var ju inget hemmansköp direkt biggrin.gif )

Jag bor ju i södra skåne, så hösten är väl så lång som den kan bli här. Och jag har ett isolerat föråd där knölarna kan övervintra. Jag tänkte att om de får stå i krukor kan man ju flytta in dem när frosten hotar, men de kan fortsätta växa lite extra länge i jorden då. Någon som tror på den lösningen?

Jag har alldrig pysslat med sånna här lökar tidigare, så jag vet INGET om det själv...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon