Full version: Femkampslekar
netaave
Vi ska ha en stor knytfest på lördag och jag behöver tips på femkampslekar.
Vi har den här festen varje år och kör med stövelkastning, kasta pil på ballonger, hämta vatten i hinkstafett varenda år.
Skulle vilja göra något annat, köpte två små vattenpistoler idag, tänkte ev göra något med dom men vad mer???
Andra år har vi varit på campingen men nu ska vi vara hemma så vi har ju lite mindre utrymme också.
Tips?????
Kathy
1. Hoppa säck.
2. Balansera ägg i matsked.
3. Ha en stol med stövlar, byxor, jacka och hatt och sen låta personen ifråga springa iväg till stolen, klä på sig och springa tillbaka, för att sen klä av sig kläderna och därefter skifte.
4. Pilbåge.
5. Kasta pingisbollar i en hink.
6. Kasta ringar på en pinne.
7. Springa med ett tänt ljus. (springer man för fort, så slocknar ljuset)
8. Springa två och två, med pannorna emot varandra.
Pia mitt i Skåne
Jag har ett par till.

När vi leker brukar vi ha två stolar med vars en ballongpåse bredvid (vi brukar vara två lag). Sedan gäller att rusa fram till stolen, plocka åt sig en ballong, blåsa upp den och till sist sätta sig på den så att den smäller.

Man kan också köra en stafett med en apelsin under hakan. Det är svårt nog att ta sig fram på det sättet, men vill man kan man ju ha något i handen också. Den här körde vi på brukshundsklubben, så givetvis skulle man ha en hund i ett koppel med sig. Svårast var ju att lämna över apelsinen till nästa stafettdeltagare, det skall göras utan hjälp av händer (men man får inte vara rädd för att kramas), givetvis skulle man också hålla rätt på hunden och lämna övar den.
KURT
Stövelkastning har ju vissa risker:

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/stor...,665620,00.html
HippieSpellan
beror ju på hur anständigt det ska vara=)ballongerna kan man göra mer än bara sitta på...om man är två personer
Boxer
Strutfotboll är vansinnigt roligt. Inte den ultimata femkampsgrenen för poängräkning, men vem har sagt att man måste vara så himla noga.

Gör en stjärngossestrut och klipp ett ganska litet hål i toppen (tennisbollsstorlek) och sätt på ansiktet. Spela och njut. biggrin.gif

Boxer
Blåsa pingisboll

Sätt er runt ett bord så att alla får lika mycket plats. Släpp en pingisboll och börja blåsa. Det gäller att inte släppa pingisbollen över bordskanten där man sitter, utan istället blåsa den över kanten så att någon annan får en poäng. Vinner gör den som har minst poäng när tiden är slut. Händerna ska vara bakom ryggen eller under bordet. Hakorna får inte vara över bordet (helst...) och man får inte på något sätt nudda bordet.
netaave
CITAT (KURT @ 28-07-2005, 07:10)

Aj då! Men vi brukar stå med ryggen mot kastriktningen och sen kasta bakåt.
Fick tips av grannen om tvålskjutning, gäller att tvåla in händerna och skjuta iväg tvålen, undras om man måste ha hjälm? tongue.gif
ejjan
Kasta ägg (okokt såklart) till varann, längst avstånd vinner,man blir förvånad över hur mycket de tål...

Med vattenpistoler kan man göra mycket; Fylla upp ett rör med vatten, snabbast vinner.
Häng dubbelt hushållspapper över en lina. Laget ska spruta vatten tills pappret ramlar ner. Kolla avstånd och sånt innan (det ska vara ganska svårt).

Irländsk julafton (vilket jag personligen avskyr, wacko.gif )

Ny favorit; skriv ett gäng lappar med t ex "hand mot huvud", "höft mot fot" o s v. Lagen drar en lapp i taget och gör vad som står. Lappen de dragit ska sitta fast mellan t ex handen och höften. Fortsätt tills en lapp ramlar ner och räkna antal lappar.

Boxer - det där med strutfotboll ska jag sno rakt av - vilken succé det ska bli
biggrin.gif
Lynn
http://home.tiscali.se/staren/party.htm
Här brukar jag hitta mycket roliga lekar för alla tillfällen. laugh.gif laugh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon