Anki V
I dag var jag in på en handelsträdgård ca 10 mil från mitt hem. Jag skulle egentligen köpa en "ge bort blomma".

Jag promenerade lite sakta bland rosorna och såg att dom hade "Louis Bugnet" till försäljning. Jag frågade flickan som stod i kassan om dom hade fler sorter eller tänkte utöka sitt sortement av kanadensare och hon svarade att dom tog gärna hem på beställning. Innan jag viste ordet av hade jag inför nästa vår beställt:
1 st ALEXENDER MACKENZIE
2 st CHAMPLAIN
2 st MORDEN BLUSH
2 st MORDEN SUNRISE

På min fråga var dom fick rosorna ifrån så svarade trädgårdsmästarn att oftast var det från Danmark. Exakt pris visste han inte just nu men omkring 140:- trodde han var en bra gissning.

Nu har jag nästan lite ångest. Valet stod mellan CUTHBERT GRANT och CHAMPLAIN. Men jag valde CHAMPLAIN pga att den lär dofta mer.

Dom ringer när rosorna har kommit!!!

smile.gif laugh.gif smile.gif laugh.gif smile.gif
kerstin z5-6
Grattis -Champlain är en favorit ! Det var på tiden -här är lite rosporr medan du väntar smile.gifsmile.gif

Sunrice laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Anki V
Det startade med att jag som total novis tittade efter växter till min "Kaos/katastrof" rabatt. Kaos och katastrof är mina döttrars namn på min jättefina ostrukturerade färgpalett till perennrabatt. Det enda jag odlat tidigare är lite krasse, jordgubbar och potatis.

Jag hittade då Champlain på internet som en tänkbar ros samtidigt så hittade jag forumet på Odla.nu och Kerstins album där M. Sunrise finns, sen var det kört.

Nu drömmer jag om en"rosengård" vid fritidshuset + att jag håller på att gräva en rosrabatt på bostadsrättsföreningens gräsmatta. Mitt enda försvar är att det är Kerstins fel alltihopa ( en människa som jag aldrig har träffat) och att jag faktiskt är andelsägare av gräsmattan.

Det är tur att barnen är vuxna och kan försörja sig själva. Jag är rädd att det här kan bli dyrt!!! blink.gif
kerstin z5-6
Woahaha ... laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif -skyll på mej bara -fullt tillåtet smile.gif
Bra rosval -de är alla mkt friska och vackra rosor !
Kan nog inte säja vilken jag gillar bäst biggrin.gif
mulle
Åh, Anki, grattis!
Mulle
Anki V
Tack, det känns nästan som att vara grvid wub.gif.

Nu är det bara att vänta, men inget lär ju vara som väntans tider.

/Anki
kerstin z5-6

Hihi
Anki V
STÖN! wub.gif

Rosporr igen!! Hur mycket klarar man egentligen?

Mina 2 Europeana har faktiskt jättestora knoppar nu så inom någon vecka borde jag också ha rosor.

Jag tror att dom tagit god tid på sig eftersom dom hade så ynkliga rötter. Den mesta energin har nog gått åt till underjordisk aktivitet. Jag är i alla fall jättenöjd med bladverket som är lite åt det röda hållet, väldigt vackra blad och inga fläckar eller skadedjur (ännu).

Mina "COOP-forum minirosor" ska också precis till att blomma.

Nästa vecka kan jag kanske dregla i min egen rabatt.

/Anki
kerstin z5-6
perfekt, då slipper du vattna så mkt biggrin.gif tongue.gif
Elisabeth-Västkustkolonisten
Vet någon var i Göteborgstrakten man kan köpa kanadensiska rosor?

Även om Kerstin bor långt norrut så hon kanske vet det ändå...

Eftersom det skulle vara till vår Bostadsrättsförening så vill jag inte beställe utan köpa direkt.
Tänkte nämligen på några lättskötta, härdiga rosor här i rabatterna efter att det var slutbesiktning på dom omgjorda gårdarna.

Elisabeth
kerstin z5-6
Det närmsta jag känner till är Löta i Uppsala -Göte där har sänt rosor till mej via post -gick fint-fast nära är det ju inte ... -Blomstergården Uddevalla har en del rotäkta men om det är kanadensare vet jag inte , nån göte vet säkert mer än jag
AnnicaB
Blomsterlandet har i alla fall Louis Bugnet och Therese Bugnet. Fina kanadensare. De finns i alla fall i bägge Blomsterlandetbutikerna i Borås - borde även finnas i Göteborg. Dessa två kanadensare är inte speciellt ovanliga i plantskolor med lite mer än "standardsortimentet" av rosor.

I Borås finns fler kanadensare på Rångedala Plantskola. Det är ju "bara" 6 mil från Gbg.
renate
Välkommen till rostokar i rosträsket........ha..ha..ha...
Så ser min Louis Bugnet ut,den är underbar,planterade den hösten2003.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon