Gloriana
Jag har fått levermossa i min blötbädd (som i övrigt är otroligt bra) och det är ett elände då det också kväver små plantor om man inte ser upp. De trivs i näringsrik och fuktig miljö men det är liksom hela vitsen med blötbädden. Enligt info jag hittat på nätet finns det något gift - som jag inte får - och förmodligen inte vill - använda. Jag rensar givetvis bort den men det är rätt hopplöst i längden. Jag vet också att eländet kommer in med jord och torv. Har någon en trevlig huskur för detta levermosseelände?
Gossen Ruda
Skulle det inte gå att täcka jorden med ett tunt lager sand?
Gloriana
Kanske det - det är ju värt att prova i alla fall!
Österfärneboodlaren
Hej!

Jag såg just nu din fråga, har skickat en fråga om okänt ogräs och fått svar att det troligen är levermossa jag fått in i mitt blomland, se den tråden.

Vilken växtzon bor du i? Jag bor i 4:an. Mitt elände visar sig i att blomlandet sakta och systematiskt täcks av tättväxande gröna "skålar" som gör att inget annat kan växa. Ett elände är det! Har försökt handplocka men så är jag borta en vecka eller har annat för mig och då är det väldigt mycket direkt. Hur gör du med din mossa? Ser du någon skillnad sedan du började bekämpa den? Har själv försökt med gödsel och kalk men utan att se minsta effekt.

Hälsningar Österfärneboodlaren
Gloriana
Jag kan tänka mig att grustäckning kan funka annars verkar det bara vara handrensning som gäller. Eländet gillar fukt så denna sommar har den väl haft det livat kan jag tro. På din beskrivning låter det som om du fått in levermossa. Stora plantor struntar nog i mossan men små kvävs plus att frösådder inte kan komma upp. Vad jag kunnat hitta på nätet är gift som jag inte får använda.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon