Full version: Sparris
Marusjka
Hej! Jag har planterat 3 sparrisplantor. Jag tror de heter Ginjin eller något liknande. Så här efter 2 månader verkar de må bra. Dock så tittade jag inte så noga när jag köpte dom och nu ser jag att det står zon 1. Är det sant? Varför sålde de då plantorna här i Uppsala? Vad ska jag göra?
Åsa, mälardalen zon 2
Sparris brukar gå bra att odla längre norrut än zon 1 det finns de som odlar sparris i zon 4-5 när det gäller perenner stämmer sällan zonangivelser det som kan vara värre i uppsala är väl att det brukar vara mycket lera sparris brukar gilla lättare jordar och brukar inte gilla lera så mycket.

Angående zon och vad man säljer i olika områden, trädgårdsbutikerna måste inte sälja växter som enbart är härdiga i det området de säljer i. Många av de stora trädgårdsvaruhusen har fått kritik mot att de ex. säljer äppelträd som är tveksamt härdiga så man måse titta på etiketterna när man handlar.
Marusjka
Hej Åsa!
Jag får helt enkelt hoppas på det bästa. Jorden här är verkligen extremt lerig, fast jag har grävt en ganska stor grop till sparrisarna som jag fyllt med kompost och annan jord. /M
Wicke
Jag har gett mig katten på att få Sparris att överleva här i Gävle,tydligen ska det vara väldigt svårt norr om Dalälven men dom ser ut att må bra.

Ska man bara låta plantan vissna ner i höst eller ska den klippas av??
Bör den täckas med något i vinter?

Wicke...
litauenodling
Hej!

Det undrar jag också! Vad gör man med sparrisen inför vintern. Låter den vara eller klipper och täcker?
Eva i Västerås
I Västerås, zon 3 ungefär, låter jag bara mina sparrisar stå orörda över vintern.
På våren, när tjälen gått ur jorden, klipper jag ner fjolårsriset. Jag lägger också löv och kompost kring rötterna på hösten.
Grannarna, på andra sidan gatan, klipper ner sin sparris på hösten, och det verkar också gå bra. Vi har ganska rejält lerigt hos oss, men min sparris står vid husväggen där det dränerar någorlunda.
AndreasBlomquist
CITAT (litauenodling @ 18-08-2005, 09:49)
Hej!

Det undrar jag också! Vad gör man med sparrisen inför vintern. Låter den vara eller klipper och täcker?

Efter att ha läst odlingsråden på sidan som jag hänvisar till nedanför så väljer jag att ändra på mitt inlägg så det blir rätt. Man klipper bort allt på hösten när det vissnat ner och lägger det på komposten eller bränner det. Du kan läsa mer på www.sparris.se under odlingstips/råd

Jag har dock en fråga. Hur många "stänglar" ger varje planta på ett ungefär??
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon