Sidor: 1, 2
kerstin z5-6
Så följ länken -en tur idag -i slutet av juli smile.gif

En tur i min trädgård -

Viss rosporr oundviklig smile.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
liv
Ohhhhh ohmy.gif Helt fantastiskt . Jag blir så avuuuundsjuuuk.
Men kära hjärtans , detta måste väl ta det mesta av din tid i anspråk .

Tusen tack för att du delade detta med oss .
Underbart . tongue.gif

Det var som att komma tillbaka till sommaren igen.

Här känns det mera som höst ohmy.gif

Thank you tongue.gif
jendah
Tack för turen! Den var mycket trevlig smile.gif
Tycker om din trädgård smile.gif
Anki V
Jättetrevligt med trädgårdsvandring!!!

Jag såg att du hade Vit hässelklocka.

Den hittade jag/såg jag för första gången i min mammas trädgård, är väl synd att kalla det, men ändå. Jag viste inte då att det var en Hässelklocka.

Jag tycker den var ståtlig och väldigt vacker, en typisk jag vill också ha.

Kan man föröka den med frö? Mammas "rugge" var inte så stor att jag vågar dela den.

Det som jag förmodar kommer att bli fröet verkade väldigt omoget så jag bad mamma att vänta och bevaka fröerna till det såg ut att vara "mogna".

När kan jag säga till mamma på telefon: Gå ut och plocka frön från Hässelklockan?

Mvh/Anki
Fenja
Wow! wub.gif wub.gif *applåderar*
Mvh
Fenja
kerstin z5-6
NU -fast de ska vara mogna o bruna först .. o den är emligt liten år ett ...men sen biggrin.gif
Fenja
Anki V du kan få fröer av vit hässleklocka av mig om du vill? Pm:a din adress och påminn mig om ett tar veckor eller så, så har de hunnit mogna! Du kan få en förrymd planta som jag hittade i en annan rabatt om du vill?
Mvh
Fenja
Anki V
Jättesnällt av dig Fenja!

Kan jag prova med mammas först och om hon inte lyckas "skörda" i rätt tid höra av mig till dig?

Jag vet inte om dom är lite "kinkiga" i z 5. Mamma sa att hennes "rugge" inte vuxit så länge hon hade bott i huset (10 år).

Den växer som solitär i gräsmattan så kanske pappa kör ihjäl alla småplantor med gräsklipparen.

/Anki
Caprice
Jättemysigt, Kerstin!
Du bor i en riktig oas... wub.gif

Din rosportal, egentillverkad eller beställd..?
BjursBerit
Åjåjåj...damen och herrn har arbetat hårt ser jag!! Mycket,mycket snyggt blev det.Hoppas jag får möjlighet att besöka din trädgård i sommar annars får vi väl ta det nästa...
Fenja
Anki V, jag bor i zon 4 här och den funkar fint, har aldrig frusit bort eller så. Hör du bara av dig om du behöver plantan eller fröerna!
Mvh
Fenja
mulle
Underbar trädgård, Kerstin!
Först vandrade jag en gång och sedan en till!
En sak undrar jag - kan ni ha sensommarblommor, typ solidago eller rudberckia, i er zon eller kommer den första frosten innan de hinner slå ut?
Om svaret är ja måste ni ju ha en blomning som är mycket intensivare hela sommaren än den i varmare zoner!
Mulle
Boxer
= wub.gif Underbart! Tack för titten.
kristerh
Underbart vackert, en av favoriterna som jag oxså har är den kinesiska smörbollen.
krister
Berit
Vilken fantastisk trädgård Kerstin. Har du visningsträdgård för allmänheten?

Hur stor tomt har du egentligen?

Jag funderar oxå över rosportalen, har tänkt skaffa en själv och din var jättesnygg.

Är det en pool jag skymtar på något av korten. rolleyes.gif
kerstin z5-6
Tackar smile.gif
Ja Rudbeckia o solidago går fint och hinner bra Green Wizzard blommar nu -de andra något senare -den blå stormhatten Rudbecian Magnus o gullris- samt höstflox kommer ung samtidigt .. vi är eg bara sena i strten dvs våren .. sen är vi ikapp er-även om det kan vara frostknäppar redan i slutet augusti brukar det klara sig bra ..
Virgo
Jättefin trädgård! Vackra blommor!
amaira
CITAT (kerstin z5-6 @ 27-07-2005, 23:40)
vill ni gå på trädgårdsvandring hos mig?

Såklart jag vill!!! wub.gif wub.gif wub.gif

Så oerört trevlig rundvandring, helt i min smak!! wub.gif wub.gif

På bild nummer 17, på den vita papavern, har du en ... ähum ... blomfluga sleep.gif , möjligtvis en Eupoedes corollae sleep.gif rolleyes.gif tongue.gif

En sådan UNDERBAR trädgård du har wub.gif , där trivs man (läs "jag") wub.gif wub.gif
anklar
Hej
Tack för möjligheten att få ta del av din trädgård, roligts sätt att visa sin den på.

Du har en helt enorm trädgård sååå mycket jobb.

Du älskar väl detta???

Anklar
Spirea
Mycket hög mysfaktor, gillar den verkligen. Det är såna här trädgårdar man får inspiration till sina egna projekt.
Elisabeth-Västkustkolonisten
Tack Kerstin,

det var roligt att gå runt lite i din trädgård.

Elisabeth
Annlo
*blir så avis* sleep.gif wub.gif
Du har så jättefint...

...jag bara undrar när du ska ha tid att bada i poolen? laugh.gif
kerstin z5-6
Det undrar jag med .. men rabatterna närmast kanske kan rensas när man ändå ligger där smile.gif
laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
här är dagens perenn -en lite bortglömd sak -Sommarvivan som doftar så underbart gott
Helen i Piteå Zon 5
Vad ni har jobbat, men urtjusigt är det rolleyes.gif ta nu och ligg i badet och njut lite också. / Helen
Fialotta
Åhhhhh...jag blir grön av avund...måste fråga...har ni inga råddjur alls däruppe???? Du får ju behålla allt fast det gränsa till skogen ohmy.gif
Vilken härlig promenad i din trädgård du bjöd på...jätte Tack...kom hem trött från jobbet, men jag piggnade till när jag gått din promis.

Blir ju jättefint med lite medelhav mitt i din djungel wub.gif
*Felix matte*
Jättefin trädgård har du... tack för visningen wub.gif
Berit
CITAT (Berit @ 28-07-2005, 09:56)
Vilken fantastisk trädgård Kerstin. Har du visningsträdgård för allmänheten?

Hur stor tomt har du egentligen?

Jag funderar oxå över rosportalen, har tänkt skaffa en själv och din var jättesnygg.

Är det en pool jag skymtar på något av korten.  :rolleyes:

Frågar en gång till biggrin.gif Vill veta
kerstin z5-6
Sorry -Nu kommer svar : tongue.gif
Tack för berömmet:)
ja , jag har haft visningar .. inte mer än ett par små i år .. det har varit så mycket med annat smile.gif åsså får jag så lätt ogräsnoja av visningar -smile.gif

Tomten är 3 ha åker + 30 skog utöver det som redan är odlat ...ingen aaaning men stort redan nu,,,1300 kvadrat kanske - så platsbrist det har jag inte
maken får dåndimpen när jag pratar om Rodde dalar o Azalea stigar i skogen :9 hihi
Rosportalen har en god vän svetsat åt mej efter min ritning -de andra är bara böjda armeringsjärn- som gubben svetsat ihop
De där gröna man köper .. i lättmetall -de höll inte ens upp mina clematis sad.gif

Jo-jag tänkte att eftersom jag inte hinner åka till andalusien numer annat än sent på hösten ibland -så får jag väl ta hit spanien i stället o en poool har jag alltid velat ha biggrin.gif
astrid.m.s
Tro om det var till dig min granne har varit på nån visning i sommar för hon berättade att hon varit till Burträsk till en alldeles fantastisk trädgård!?
Eller finnas det fler?
jessica zon6
Otroligt vackert,helt i min smak.
Det är bl.a. till dina bilder man går då inspirationen trytar.
Vilket paradis med pool, och allt man kan önska sig till en norrländsk sommar.

/Jessica
Maggan H
Härligt Kerstin! biggrin.gif tongue.gif biggrin.gif
Vad är det för klängväxt till vän på sista bilden med de fina kastanjelika bladen?
Irene_L
Jättefin rundtur i en härlig trädgård med helt underbara wub.gif blommor!
mvh
Irene
Almdalen
Tack för rundturen har "gått" den flera gånger hittar nytt varje gång. Ni har verkligen lyckats, Grattis och tack för att jag fick följa med!'
\Almdalen wub.gif
brittmarie
Tack för en väldigt trevlig promenad i en ännu trevligare trädgård. Där måste ni trivas. Fick själv en del idéer som kanske kommer att förverkligas någon gång.
Milex
Tack för titten smile.gif
Nydeligt
kerstin z5-6
Tack alla snälla -fler bilder kommer nog eftersom i samma album
Få se nu .. Trädgårdar i Burträsktrakten ..
Vi är 8 lökar alla har fina trädgårdar -Vi har Märta Eklund en km från mej -jättestor vacker trädgård -Vi har Eva hennes granne -trädgård på bondgård smile.gif Hon har också en aldeles fantastisk trädgård hon med -jag tror inte dina kompisar varit hos mej Astrid ..smile.gif för jag har gjort allt för att hålla emot smile.gif besök just i år ..

Klätterväxten -Bonnahumle smile.gif har lite andra roligare -bilder kommer
Bla testar jag Ampelopsis aconitifolium i år med blå orange bär ..

Tack än en gång för alla fina ord -och kom ihåg att skämmishörnen -de har jag inte fotat LOL
K wub.gif
renate
Du har en underbar trädgård Kerstin,vilka pampiga riddarsporrar och kinesiska smörbollar du har.Det var en freud att vandra runt i din trädgård,tack för den turen.
Anki V
Jag har fått fröna idag och jag har börjat tvivla på att det verkligen är en Hässelklocka. När jag tittar på bilder hem i från mamma (ej digitala) och sedan tittar i Kerstins album så tycker jag det mest liknar en "campanula makaschvilii".

(Ursäkta Kerstin om jag lånar din bild ett litet tag)

Den jag såg hos mamma var väl dryga metern hög och hade "hängande" klockor. Kan det vara en sådan jag nu fått frö ifrån?

Om det är en "campanula makaschvilii" har den något svenskt namn och
hur ska jag göra med fröna? Ska jag så i höst eller vänta till våren och försöka dra upp dom inne?

Mvh/Anki
Gåsis
Tack Kerstin för titten, lika snyggt varje gång du visar nåt wub.gif Sen tycker jag det är bra att få se en hel rabatt eller del av istället för bara närbilder på blommor och det bjuder du verkligen på.

/Åsa
Ozzie
Tack för att du delar med dig!!! Du har verkligen en superfin trädgård biggrin.gif
kerstin z5-6
Oj -får tacka för era kommentarer -har uppdaterat med några augustibilder smile.gif i slutet
Ang campanula-din hässleklocka är säkert rätt -den låga campanula m -är mkt lik hässleklockan , men klockorna är bara två tre cm långa -o hela växten max 20 cm hög
Ti bee
Oj, den rundturen missade jag när du bjöd in!

Otroligt vackert!! Vilken oas!! wub.gif wub.gif
Ja, man får verkligen en känsla av sydeuropa snarare än nordsverige. smile.gif

Tack för turen! smile.gif
Zarah P
CITAT (kerstin z5-6 @ 27-07-2005, 23:40)
Så följ länken -en tur idag -i slutet av juli smile.gif

En tur i min trädgård -

Viss rosporr oundviklig smile.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif

WOW!!
wub.gif
Får jag bosätta mig i ett tält på er gård? wink.gif
Vore ju rena himlen att vakna där! smile.gif
Kajsa
Har vandrat flera ggr men har visst glömt skriva.
Ostronörten, vad är nu det, en perenn ? Tänker på strandkål som man kan se på västkusten. Riddarsporrarna är tjusiga, större än här, och här hos mig får dom bara mjöldagg så dom är utbytta mot rosor.
Jans Wedding, snygg färg, en kanadensare ?
Tack för titten biggrin.gif
AnnicaB
Du har det verkligen helt underbart! Rosporr är ALDRIG fel smile.gif
kerstin z5-6
ostronörten är en mertensia och släkt med strandkålen smile.gif Jajjamän

Välkommen att tälta Zarah -

men jag även har en utfällbar säng i vinterträdgården numer
om så önskas:) laugh.gif
Kajsa
Kerstin, rosen Jans Wedding, en kanadensare ?? Jag frågar igen. biggrin.gif
kerstin z5-6
Ja sorry Kajsa -det är en Kanadensare som Rydlinge plantskola fått tag i via Norge!... Den finns inte ens på kanadensiska rossällskapets sajt än -rek underbar -två långa flor -regntålig .underbar färg -vackrare o större än Morden sunrice .. nu återstår att se om den klarar sig utan vinterskador ..
estet
Wunderbart!!
Gillade speciellt kinesisk smörboll tillsammans med riddarsporrarna...härlig färgkombination!
klätter?sakerna i trä, vid uteplasen -rena, enkla former och färger. smile.gif Påminner lite om fönsterbågar...
kerstin z5-6
Min tanke var att måla dem i enhetlig färg ... de är dörrar till florumväxthusen som kasserats:).. men jag kanske ska behålla dem olika ?
Det är ren linoljelasyr på dem nu .. får fundera på det smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon