Full version: Fuchsia som torkar
litauenodling
Hej!
Jag köpte en fuchsia som såg lite ledsen ut och tänkte att den nog repar sig hemma hos mig... rolleyes.gif Men inte då... knopparna torkar och ramlar av och de få blommor som slår ut ser inte ut som de ska. Dessutom är bladen fläckiga. Jag har duschat den, men fläckarna sitter envist kvar.

Vet någon vänlig själ vad jag ska göra för att den ska ta sig? wub.gif Försökte ta en bild på den, men den blev nog inte så bra...

Åsa, mälardalen zon 2
Fläckarna är lätt det är någon som duschat den med kalkhaltigt vatten men det är mest en estetisk skada.

Vet inte vart du har den men fuchsia är en uteväxt de brukar inte trivas så bra inomhus i moderna hus. Även inglasade balkonger kan vara problem för de vill inte ha det alltför hett. En sval svensk sommar med lite regn brukar de gilla så nu är det ganska bra väder ute på många håll i sverige. Om du ställer ut växten där det kan komma regn på den ta bort fat och dyl. fuchsior mår inte bra av att bli stående i vatten fuchsior har känsligt rotsystem som kräver mycket lucker jord etc.
litauenodling
Tack!

Jag har den inomhus, ska genast ta ut den på balkongen. Hoppas den trivs där, det är en inglasad balkong och det bilr vaaarmt på den. Ska ställa fuchsian i skuggan iaf.
kajsakall
Inte för att jag är någon hejare på krukväxter men med mina fuchsior har jag lyckats bra. Inte för soligt eller varmt, måttligt med vatten och lite näring då och då. Utomhus så klart.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon