kerstine
07-04-2003, 15:47
Har försökt läsa mig till vilken häck jag ska plantera på framsidan till mitt 50-talshus. Läget är torrt, soligt och relativt vindutsatt. Förutom att läget kanske är lite marigt, så vill jag att häcken ska matcha 50-talsstilen. T.ex vill jag inte ha tuja eller liknande. Ej heller "romantiskt torp"-häck ala syren. De växter jag funderat på är häggmispel, sibirisk ärtbuske, häckoxbär, avenbok och oxel. Har ni några andra förslag eller några tips och råd om de föreslagna?
Hej!
Vilken färg har huset och ev andra byggnader på tomten?
Hur hög häck har du tänkt dej?
Ölandstok- Potentilla finns i flera färger och tål det mesta men den är rätt lågväxande ca 50 - 150 cm hög beroende på sort.
kerstine
08-04-2003, 09:36
tack betty för ditt svar. huset har "smutsvit" puts, brunt och vitt runt fönstrena, brunt litet uthus. Jag vill att häcken ska bli 1,50-2 m. Friväxande eller klippt spelar ingen roll. JAg tycker att Ölandstoken lätt blir för risig - vill helst undvika häck med för veka grenar. genomgående stam är drömmen - men vad finns det då för alternativ i det torra och soliga läget?
Avenbok och liguster är särskilt känsliga för kompakt jord. I svåra fall måste man luckra jorden ända ner till minst 40-50 cm's djup.
Avenbok trivs inte i alltför blåsiga lägen.
Till de mest vindtåliga häckväxterna räknas bl.a. liguster, oxel och häckoxbär.
Sibirisk ärtbuske är anspråkslös men får lätt mjöldagg. Vill minnas att jag hört nånstans att det har kommit en ny variant som står emot mjöldagg bättre.
Louise i Göteborg
08-04-2003, 13:30
Vad är det för fel på klippt liguster? I ett lite bättre läge hade jag sagt idegran. Raka, klipta, vintergröna häckar som bakgrund till blommorna är mycket 50-talsaktigt.
Hannele
08-04-2003, 21:26
En fristående doftande, vind-, skugg- och torktålig häck av
Rosa rugosa, vresros - finns i olika färger, enkelt och dubbelt...
Rosa rugosa 'Alba' vit enkel
Rosa rugosa 'Schneezwerg' vit dubbel
Rosa Rugosa "Hansa" röd dubbel
Fler Rugosahybrider... Hunter, Roserai de l´Hay, Blanc Double de Coubert, Agnes,
Red-, Pink- och White Grootendorst, Thérèse Bugnet, Jens Munk, Martin Frobisher...
Anders zon III
08-04-2003, 22:56
Om du vill vara väldigt kaxig så ska du väl ha berberis, (koreansk kanske?). Frågan är väl om tiden är mogen efter den berberischock många utsattes för på 50- och 60-tal, när all offentlig plantering verkade bestå av dessa "taggiga buskar" som man sa.
Annars låter väl häckoxbär som bra hos dig, blir rätt bred bara.
Hannele
09-04-2003, 06:38
Inget fel på formklippt berberis...
kerstine
09-04-2003, 14:32
tack för svaren! har svår trauma efter uppväxt i taggbuske så det valet går bort

. häckoxbär låter bra. har ni några synpunkter om oxel? gillar dess grågröna blad.
Hannele
09-04-2003, 15:02
"efter uppväxt i taggbuske"
Låter inget vidare...
kerstine
09-04-2003, 16:44
nåja jag menade förstås _bildligen_. alla landskapsarkitekter dränkte de villaområden som uppfördes på 70-talet i sk taggbuskar - och dessa ocharmiga monster vill jag undvika så långt det går. men oxel som häck, vad tror ni om det?
Oxelhäckar används ofta där man vill ha vindskydd, som lite högre häck (2-3 meter). Man kan säkert beskära den lägre också (men det bör kollas).
Beskärning behöver den i vilket fall som helst och en del jobb under uppbyggnadstiden. Oxlar är ju inte i första hand buskar utan träd, och därmed också en ganska dyr häck. Men när man fått den att trivas är den mycket vind- och torktålig.
Jag har sett lyckade blandhäckar (2,5 meter höga) med oxel och lönn. Lönnen bildar lätt låga sidogrenar där oxeln blir gles, bladverken har olika färger hela sommaren och på hösten är det färgrikt med oxelns mörkgröna löv med röda bär och lönnens färgsprakande löv.
En annan häck för torrt läge jag såg bestod av oxel, lönn och syrén. Där lönn och oxel inte mäktade med torkan tog syrénen över. Visserligen inte med blommor eftersom det var en klippt häck, men med sina blad och rotskott.
Aronia då? Ingen som har sådana, som vill lämna lite information om hur den är som häck?
Kattmatte
10-04-2003, 14:59
Jag tänkte just föreslå Aronia. Jag tänker skaffa det till en häck vid det nya huset. De har bär som fåglar gillar och som är ätliga. Lite kärva kanske men ej giftiga alls. Får antingen röd/purpur blad eller knallgula blad till hösten.
Kolla in exemplen på www.eplanta.com De växterna har utsatts för typiskt svenskt klimat och ska tåla de zoner de blivit markerade med. Try kanske blir för stort och yvigt. Annars kanske det skulle vara kul och sätta en spaljé istället för häck och låta humle eller annat fint ta och klättra där?
Oxeln blir tydligen VÄLDIGT hög och jag vet inte om den går att hålla i miniformat men det bodre inte vara omöjligt....väl?
kerstine
11-04-2003, 11:35
jo, du har nog rätt det där med oxeln. aronian var ett bra förslag. för att inte tala om hänvisningen till eplanta.com. vad jag kan läsa mig till där är inte heller häggmispel ett helt fel val.
Ann i Göteborg
11-04-2003, 11:55
Jag föreslår avenbok, med fördelen att den växer fort, vacker året runt och nog tycker jag att den tål både blåst och ganska kämpig jord, lätt att hålla på önskad höjd och bredd (både smal/bred, låg/hög). Ca 10 kr/planta om du köper flera.
Soligt, blåsigt och torrt, matcha 50-talsstil, gärna lite silveraktig, hmmm. Tja, skulle du ha bott i Finland skulle jag ha sagt Havtorn. Det finns ju nu också taggfria sorter att köpa (åtminstone här i Finland). Och vill man inte använda bären (mycket C-vitaminrika!) kan de sitta kvar som ett mycket dekorativt element - orangefärgade bär mot silvergrågrönt bladverk är rätt stiligt och borde gå bra ihop med 50-talsstuket. Men de blir ju ganska omfångsrika med åren (kan förstås beskäras).
Micke från södra Finlands zon 1b (motsvarar väl ungefär zon 4 i Sverige)
PS. Vill du veta mer om Havtorn kan du söka på "havtorn" här på odla.nu, du kommer att hitta en hel del. Du kan också kolla in
http://linnaeus.nrm.se/flora/di/elaeagna/h...po/hipprha.html
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.