fruberglund
Magnus slet tag i videokameran illa kvickt när vi såg en älg stå bakom bilen. Den kom sen gående nerför vägen, när den försvann ur synhåll gick vi till andra sidan huset och skulle kolla. När den sedan inte dök upp gick jag in till sovrumsfönstret och kollade neråt och där stod han...fick nästan en chock när han var så nära.

Var skithäftigt, har aldrig sett en älg på så nära håll förut :-)

Han gick omkring en liten stund och strosade runt och sen stannade han på gavelsidan där vi inte har något fönster, gick ut rör att kolla om han stuckit iväg och när han såg oss blev han rädd och sprang ner i skogen.

Här finns en videofil om ni vill se

http://www.swedishrotary.com/moose.mpg (tar en stund att ladda upp men är värt det)
mulle
wub.gif
Mulle
amaira
Åh Gud så charmig!!!!! wub.gif wub.gif wub.gif wub.gif wub.gif

Så nu har vi Naturfilm på Odla också, minsann! biggrin.gif

wub.gif wub.gif från en bedårad amaira wub.gif
(och vad duktig du är som kunde visa filmen för oss!!!!!)
yenny
Va kul att få se.. tack för titten wub.gif smile.gif
Sulawesii
Jag tackar jag med! Ingen risk att jag ska råka ut för detsamma...... sad.gif
En underbar film!
Margith
Vilken häftig film!
Underbar!!
Tack för den wub.gif
jegi
Kul film

En fjoling säkert. Såg du några horn? Jag uppfattade inga.
Gossen Ruda
Var det verkligen ett gossebarn då? Kan ha varit en ungkossa.
fruberglund
CITAT (Gossen Ruda @ 29-07-2005, 09:45)
Var det verkligen ett gossebarn då? Kan ha varit en ungkossa.

Nä, tänkte på det sen att jag kanske var lite förhastad, kan visst ha varit en dam. Skulle skrivit älgkalv istället men fin var den i vilket fall som helst smile.gif

Såg inga horn på den...var säkert en fjolårskalv.

Såg ju en kalv som stod och diade sin mamma mitt ute på grusvägen här en dag för några månader sen också. Mitt på vägen stod de när jag kom och körde smile.gif
renate
Vad roligt att ni hann filma Älgkalven.Kul film laugh.gif rolleyes.gif
Ophelia
Nice!! Sadel coh träns på den där och han hade kunnat användas för högre klasser i den ädla ridkonsten smile.gif
shiva
CITAT (Ophelia @ 30-07-2005, 22:49)
Nice!! Sadel coh träns på den där och han hade kunnat användas för högre klasser i den ädla ridkonsten smile.gif

Eller så ringer man Runar Sörgaard så kan man få älgsadel-filé på tallriken. sad.gif
Ophelia
CITAT (shiva @ 30-07-2005, 23:51)
Nice!! Sadel coh träns på den där och han hade kunnat användas för högre klasser i den ädla ridkonsten  :)

Eller så ringer man Runar Sörgaard så kan man få älgsadel-filé på tallriken. sad.gif

Tror inte jag gillar den där partyprällen. Han verkar lite konstig wacko.gif

Jag måste säkert be honom stanna kvar på middagen om han arrangerar en älgfilé. wink.gif
fruberglund
Grannen jagar så det hade varit rena kalaset för honom att bara sätta ut bössan utanför fönstret och skjuta av laugh.gif

Jag kan knappt slå ihjäl en fluga så jag bara njöt av den vackra kalven istället smile.gif
Sylvia
CITAT (Sulawesii @ 28-07-2005, 12:45)
Jag tackar jag med! Ingen risk att jag ska råka ut för detsamma...... sad.gif
En underbar film!

Jag tackar också!!
Jag har själv "umgåtts" en hel del med älgar! Bodde förr mot en stor skog, som omgav gården på tre sidor. Under jakten var älgarna så kloka att de kom till gårdsplan och la sig att sova under äppelträden. På morgonen kunde man se fulla älgar raggla mot skogen när de hade ätit av de jästa äpplen!!

En annan gång skulle jag till jobbet på morgonen. En älgko såg bilen komma o ställde sig mitt på vägen och stirrade stint på mig i bilen. Vad i allsindar vill hon, undrade jag, tills jag upptäckte att hennes kalv stod fången bakon grannens 2 m höga Gunnebostängsel och hade blivit blodig i försöken att hoppa över. Så jag klev ur bilen och gick runt och öppnade grinden och föste ut kalven. Båda försvann sedan till skogs. Jag kom inte ens att tänka på att kon kunde varit farlig, hon verkade be om hjälp! Snacka om att älgar kan vara kloka!
Sulawesii
Ja, nog verkar de kloka alltid!
Boxer
Nice!! Sadel coh träns på den där och han hade kunnat användas för högre klasser i den ädla ridkonsten  :)

Åtminstone på Åby smile.gif

Ingen häst kan mäta sig med älgar angående trav. Vilken svikt, vilket kliv och uthållighet. Och sadelläget kan väl knappast bli bättre. wub.gif
Ophelia
CITAT (Boxer @ 31-07-2005, 14:21)
Nice!! Sadel coh träns på den där och han hade kunnat användas för högre klasser i den ädla ridkonsten  smile.gif

Åtminstone på Åby smile.gif

Ingen häst kan mäta sig med älgar angående trav. Vilken svikt, vilket kliv och uthållighet. Och sadelläget kan väl knappast bli bättre. wub.gif

Skulle vara intressant att se vilka poäng man skulle få gällande ökad trav i dressyr. Vilken schvung de har!! laugh.gif laugh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon