Full version: Fjärilfråga igen.
Lynn
Hittar inte denna i mina böcker eller på nätet. Kan Odlas experter hjälpa mig? wub.gif
KURT
Det är nog en visslare?

Skogsvisslare Erynnis tages (Skogssmygare)
Smultronvisslare Pyrgus malvae (Kattostvisslare)
Kattunvisslare Pyrgus alveus
Backvisslare Pyrgus armoricanus (Fransk blomvisslare)
Blomvisslare Pyrgus andromedae
Myrvisslare
Gossen Ruda
Ack nej, ingen visslare utan en mätare. Rutig buskmätare, Chiasma clathrata. Eller om den kanske är namnändrad, sånt händer även i dom bästa familjer.
Lynn
Åhhh...Tack!! Vad jag har letat..... Det är svårt att leta när man inte vet vad man skall leta efter. wub.gif wub.gif Men på det här sättet hittar jag massor av nya sidor på nätet att spara under favoriter. Så snart kanske jag kan identifiera de flesta själv....kanske.... rolleyes.gif
amaira
Rutig buskmätare, jajamänsan! biggrin.gif
(lärde jag mig förra sommaren av Ruda)
wub.gif
Gossen Ruda
Varsågod. Nätet är fantastiskt, här finns nästan all kunskap men man måste ändå ha en massa förkunskaper. Att söka på måfå går inte eftersom all kunskap står i herrans oordning och alla bibliotekarier har packat ihop och gått hem för länge sen. laugh.gif
*Felix matte*
Den här fanns hos mig igår... kan det också vara en mätare?

Gossen Ruda
Stämmer, Vitbrokig parkmätare. Lygris prunata hette den en gång, möjligen har den sluppit namnändring. tongue.gif Finns över hela Sverige, larven lever på Ribes-arter. Allt enligt det gamla praktverket Svenska fjärilar.
*Felix matte*
Tackar wub.gif (jag letade men hittade inte... som vanligt tongue.gif )

kan det ha något att göra med att vinbärsbusken inte fått några bär i år... ifjol hade den hur mycket bär som helst och i våras såg det ut som det skulle bli lika mycket men allt bara skrumpnade och försvann

måste vara denna mätarlarv som blivit fjäril... den fotade jag tidigare i sommar
Gossen Ruda
Tror inte larven räknas som något skadedjur men man vet aldrig. Kan vara rätt larv, så här står det i boken:

"Larv vanligen grå med mörkare rygglinje och svartbrunt tvärband på led 2; led 3-11 ovan vid bakkanten med vitaktig, 3-kantig, framåt mer eller mindre brett mörkbrunt kantad fläck, sidorygglinje vitaktig, endast tydlig på led 1-3; buk med liten brun mittfläck på led 4-8; sundom uppträder en grön larvform med teckningarna rostbruna."
*Felix matte*
CITAT (Gossen Ruda @ 28-07-2005, 22:49)
Tror inte larven räknas som något skadedjur men man vet aldrig. Kan vara rätt larv, så här står det i boken:

"Larv vanligen grå med mörkare rygglinje och svartbrunt tvärband på led 2; led 3-11 ovan vid bakkanten med vitaktig, 3-kantig, framåt mer eller mindre brett mörkbrunt kantad fläck, sidorygglinje vitaktig, endast tydlig på led 1-3; buk med liten brun mittfläck på led 4-8; sundom uppträder en grön larvform med teckningarna rostbruna."

Vi har aldrig tidigare sett sådan larv...tror nog att jag skyller bärbortovaron på den lilla tongue.gif laugh.gif
Tack för att du tar dig tid att svara på alla mina frågor wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon