Tezzla
Hej allihop! Jag är alldeles ny på detta forum och hoppas kunna lära mig massor från er erfarna trädgårdsmänniskor. smile.gif

Jag är även ny som husägare och "trädgårdsmästare" och behöver lära mig massor! Trädgårdsböcker i all ära, men de räcker tyvärr inte enda fram alla gånger, så därför frågar jag er.

Så till mina frågor. Har en alldeles utmärkt hörna i min trädgård där jag tänkt plantera kaprifol. När kan man plantera denna? Kan man göra det på hösten eller bör det göras på våren? Vilken kaprifol rekommenderar ni om man vill att den ska blomma lite senare på sommaren? Har även tänkt plantera syrén och Schersmin. Kan dessa planteras på hösten eller är det vår som gäller?

TACK!
Margith
Hej Tezzla och välkommen hit!
Du har alldeles rätt, här finns massor av erfarenhet och massor av inspiration biggrin.gif
Men för att du ska få bra svar, snälla, gå in i din profil och lägg in var du bor/vilken zon du odlar i! Svaren på frågorna varíerar ofta beroende på zonen. Är du osäker så gå till Odlas första sida, under Fakta hittar du Odlingszoner, på den kartan hittar du iaf någorlunda rätt biggrin.gif Även om du, precis som jag inte var närvarande på geografi-lektionen!
För att göra ett första försök till svar på dina frågor:
Kaprifol lyckas jag inte få att överleva i zon 6
Syrén är ett eländes ogräs som går att plantera när som helst, tänk bara efter så att den hamnar på rätt ställe direkt. Den går inte att utrota!
Schersmin? Jag har en underbar Norrlandsschersmin, som jag är mycket rädd om. Hos mig, i zon 6, rekommenderar jag vårplantering.
Tezzla
Ja, det underlättar ju naturligtvis om jag skriver var jag bor rolleyes.gif Nu har jag ändrat i min profil och signatur.

Syrén, ogräs? Tja, jo, det är möjligt, men en blommande syrénbuske hör försommaren till! Ingen sommar utan doften av en syrén! wub.gif

Tack för dina svar!
Tezzla
Någon annan som har några bra svar? smile.gif
Åsa, mälardalen zon 2
I göteborg kan du plantera lövfällande växter ända till dess tjälen går ner i marken så du har fortfarande många månader på dig ifall du vill ha ner buskarna i år. (både syren, kaprifol och schersmin är lövfällande växter)

(testa gärna även lite mer udda saker du har ju klimatet och måste inte hålla dig till de allra superhärdigaste sakerna, kanske något ätligt ex. minikiwi, vinrankor och liknande. Kanske någon Akebia eller Wisteria eller något annat som inte finns i var och varannan trädgård )
Tezzla
Tack Åsa för svaret!

Jodå, jag har nog tänkt att ge mig på lite mer ovanliga buskar och växter också, men jag börjar med "basen" nu i höst. Sen har jag hela vintern att grunna på vad som ska planteras till våren biggrin.gif

Om det inte vore för ett hus som behöver totalrenoveras och en tomt som är helt och hållet igenväxt så skulle jag inte göra annat än att plantera och greja dagarna i ända. Men som det är nu får man ta en sak i taget; först ett hus som man kan bo i, sen röja det värsta vid uteplatsen och plantera det mest "nödvändiga" tongue.gif I vår får det bli en storrensning på resten av tomten och det kommer att kräva ett lastbil med jord och en container för alla gamla halvruttna träd och buskar som måste bort.

Mycket jobb är det, men himla kul!

Tack igen för svaret och tack för förslaget på växter. Det såg himla intressant ut...
Ozzie
Hej!

Jag har en fråga på samma tema - en kaprifol som jag vill flytta (den befinner sig just nu i en rabatt långt från något att klättra på).
Kan jag göra det nu eller ska jag vänta till våren?
mulle
Jag flyttade en kaprifol i helgen (zon 2-3) och tänkte inte ens på att det kan misslyckas...
laugh.gif
Min erfarenhet är att det mesta kan flyttas om man tar tillräckligt mycket jord med så att man får intakta rötter och att man vattnar mycket efter flytten.
Mulle
emmapemma
Rätta mig om jag har fel, men är det inte bondsyrenerna som beter sig som ogräs och skjuter rotskott?

Har själv 3 bondsyrener på tomten, som har fått stå orörda 30 år innan jag flyttade in, och de är ju som stora buskartade träd. Jag har nu grävt bort en hel del rotskott på en i alla fall (och resten ser inte så kul ut så kanske tar jag bort hela rasket?).

På gränsen till vår tomt har grannen planterat en syrenhäck (innan vi flyttade in, jag hade nog föreslagit någon annan växt om de föreslog någonting dylikt nu), med ädelsyrener och vita bondsyrener (tror jag), och jag upplever inte att de skjuter lika mycket rotskott som de som jag har.
Ozzie
Tack Mulle - jag kommer att flytta kaprifolen i veckan och hoppas att den trivs bättre på det nya stället!
Jag vet inte hur mycket kaprifoler vanligtvis växer per år, den som vi har på tomten bör vara minst 3 år gammal men är väldigt liten. De längsta grenarna är kanske 0,5 meter och det var inte förrän den blommade som jag förstod att detta faktiskt var min efterlängtade kaprifol!

/Ozzie
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon