Full version: "Fjäril i lönnen"
MetaN
Vår lönn har invaderats av enormt många vita "fjärilar". Småfåglarna äter sig feta och det är ju trevligt men jag vill inte gå i närheten av trädet och vi kan inte parkera bilen nära utan att den blir vit av dessa flygfän. Är det någon som vet vad det är? Dessa har väl levt som larver av något och vi har stor trädgård så jag är orolig att de äter upp något vi är mer rädda om-Vi har köpt huset i vintras så jag vet inte om det är något som alltid brukar vara eller om vi fått en invasion i år.... Snälla om du har något tips eller gissning så hör av er. Lönnen är stor och troligen planterad på -50 talet så det är inget nytt träd. Vi har nyponrosor under men de är inte särskilt drabbade.
jegi
Ja, jag har oxå nåt åt det hållet. Vita grejer med nå svarta prickar på. Kan det vara häggspinnmal?
Big Gardener
Min fråga är om de äter någon ting? Ganger på bladen eller knoppar eller liknande? Har ni sett skador och hur ser de då ut? Fullvuxna färilar brukar sällan göra några växtskador annat än att de lägger ägg för en ny generation larver.

Eftersom jag inte direkt känner till någon "mal" eller "fjäril" som skadar lönnen, varken som larv eller fjäril, var min första tanke att de var där av en annan orsak. Lönnen utsöndrar ju en hel del sockerhaltig sav från sin bark och sina knoppar, speciellt kan detta inträffa vid långvarig torka. Kanske dessa fjärilar äter upp sig av sockret för att eventuellt svärma för en andra period.
Åsa, mälardalen zon 2
Kan det vara vita flygare som är en typ av lus, de är runt några milimeter stora vita och med vingar och brukar ibland kunna finnas på sådant som lönn, de flyger upp som i vita moln. De gör ingen större skada i en lönn och de är inte farliga heller. Det finns många olika arter vita flygare och ofta håller de sig till ett eller ett fåtal växtslag. Vita flygarna gör som de vanliga lössen på sommaren är det bara honor och de föder levande ungar utan befruktning så det lär inte finnas några larver. De vita flygarna suger växtsaft de kan inte tugga så de äter inte upp trädet (inga andra löss äter upp träd heller), den största skada de vita flygarna gör är att de avger klibbig honungsdagg som lägger sig på bladen. I honungsdaggen växer sedan sotdaggssvampar som gör att bladen blir sotiga, inte heller detta är något som tar död på växten.

Och bekämpa med såpsprutningar och liknande brukar man inte göra när det är träd + fåglarna som du redan har där gör nog ett bättre jobb när det gäller att bekämpa dem.
jegi
Nå, det är väl en viss skillnad i storlek på mal och vita flygare.
Mina finns inte i något träd utan dom har parkerat i Astilbens blommor.
Åtminstone är det mycket likt häggspinnmal men jag är ingen expert.
MetaN
Har kontrollerat och det verkar inte vara några skador på lönnen vad jag kan se och inte heller på andra träd och buskar. Vi hittar dessa flyfän lite här och där men de verkar inte ha ätit något och med tanke på hur många de är så borde ev. skador synas. De är ca. 2 cm långa och när de fäller in vingarna blir de väldigt smala. Har "sprättat bort" några från bilen och då blir det som en vit talkfläck kvar. Under lönnen ligger det vingar i drivor (ser ut som någon ryckt blad från en liten prästkrage). Jag antar det är fåglarna som inte äter vingarna. Om man stöter i en gren i lönnen flyger hundratals iväg men när allt är lungt sitter de mest på bladen eller presenningen vi har över båten bredvid. Även husväggen är ganska tät av dessa flygare.
De är ganska lika häggspinnmalen men har inga svarta prickar. Har kollat dem igen och det är nog häggspinnmal ändå. Tack för tipset, måste kolla de häggar som växer på kommunens mark som gränsar till vår. Kan man göra något eller är det bara att gilla läget och kommer de tillbaka varje år?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon