Full version: Latinska växtnamn
AndreasBlomquist
Är det någon som har förslag på bok eller hemsida där man kan lära sig mer om det latinska växtnamn, t.ex varför det är just latin som används, vad orden egentligen betyder och hur namnsystemet är uppbyggt.

Gärna en sida med de vanligaste latinska namnen..

Hur många här vet t.ex vad Angustifolia betyder?
Caprice
Det betyder smalbladig, och latifolia betyder bredbladig...

Fast bra sidor på nätet vet jag inte...
Gossen Ruda
Varför? Tja, latinet har alltid tillhört den vetenskapliga världen. Det spreds över Europa genom romarrikets expansion och stannade sen kvar. Latin var ett obligatoriskt ämne i den högre utbildningen i Sverige fram till mitten av 1800-talet. Linné har jag för mig skrev alla sina verk på latin. Engelska skolbarn läste latin långt in på 1900-talet, vet inte om det förekommer ännu.

Latin och latin förresten, bland växter och djur finns det en hel del ord från grekiska och andra språk inblandade men allt är latiniserat.
kerstin z5-6
Därför heter det vetenskapligt namn ... finns en tråd att kolla i som vi hade i vintras
Jejja
Förslag på böcker:
"Växternas namn" av Jens Corneliuson
ISBN: 91-46-17679-9

Trädgårdsamatörerna i Göteborg har satt ihop ett mycket informativt häfte som heter "Botanisk och hortikulturell ordbok - Från engelska och latin till svenska". Den är jättebra!
amaira
Här är länken sen i vintras.

Och här en annan.
AndreasBlomquist
Super! Tack så mycket för de länkarna och boktipset!
Hannele
Någon som tycker om latin och om Elvis, lyssna Love me Tender på latin!! tongue.gif
Doctor Ammondt fick medalj av påven för det.
Han har sjungit även finsk tango på latin; Tango triste Finnicum.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon