krukan
Min pojkvänn har roat sig i trädgården och har fotat mina alldeles för många bladlöss! Jag vet att jag också har många myror som pysslar om dem! Här fotade han myrornas flitiga arbete:

Mumsig måltid för myran!

Men där myrorna skyddar bladlössen finns också fiender som vill livnära sig på dem...

En parasitstekel lägger sina ägg i en knappt framfödd liten bladlus!

Myra och parasitstekel ansikte mot ansikte.

Drama på mikronivå i min fridfulla trädgård. Synd att pojkvännen nu är så intresserad av lössen, att jag inte får spraya dem med såpvatten längre... rolleyes.gif
amaira
Herre jösses vilka fina och intressanta bilder!!! wub.gif wub.gif wub.gif

Så detär parasitstekel det är! En sån har jag också fotat nämligen, när den lyckas "smajla sig in" hos myran.

Än en gång, vilka fantastiskt fångade bilder!!!
yla
häftiga bilder
härligt att få se hur dom har de där nere i den lilla världen
amaira
Ja det är intressant att se hur de har det "där nere" i "småtting-världen", även om det ofta är mardröms-scenarior som utspelar sig.

Parasitsteklarna lägger sina ägg i levande ägg, larver eller vuxna insekter, skalbaggar, osv. Sedan kläcks parasitägget inne i sitt offer, börjar äta på de icke livsviktiga funktionerna först - för "maten" får ju inte dö och bli oätlig innan parasitlarven är klar ohmy.gif . Först mot slutet ger den sig på även de vitala delarna och offret går under medan parasitstekeln kläcks och beger sig ut i världen.
(Uuurk, när man tänker på det ohmy.gif unsure.gif , att bli levande uppäten, inifrån)

Alltsom oftast finns det fantastiska samspel där nere i "den mindre världen".
Myrorna skyddar bladlössen, och får godis i utbyte (den lilla sockerhaltiga droppen som bladlössen producerar).

När den glupska nyckelpigan kommer, jagar myran bort henne.

"Nänä, här kommer du inte fram!"

Hon får vända och leta mat någon annan stans.

"Försvinn härifrån och kom inte tillbaka din tjocka luns!!!"

Men vad det var som hände här, det förstod jag inte när jag fotade.

Det var ju ingen bladlus, men blev ändå bemött som en "vän", som böjer ner huvudet för att visa att han inte är farlig.

Sååå ... det var bladlus-parasitstekeln som kan konsten att nästla sig in hos myror!!
Lynn
Hoppas ni håller liv i denna tråd läääänge...verkar bli en häftig "djurdokusåpa" detta. Himla spännande! laugh.gif laugh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon