Ylva i Dalarna
07-04-2003, 17:09
Jag har varit förskonad från problem med "snömögel" och liknande saker men nu har något hänt med delar av gräsmattan. När jag räfsar lossnar stora tussar och bar mark kommer fram på ganska stora ytor.. Vad är det?? Är det bara att så i nytt gräs i fläckarna eller måste jag göra något annat?
Tacksam för svar.
Ylva
Det låter tyvärr som om pingborrar eller trädgårdsborrar skulle kunna vara orsaken till att ditt gräs lossnar...
Pingborren är en sk bladhorning (skalbagge) som svärmar i slutet av juni/början av juli. Deras larver äte upp gräsrötterna, varvid gräset blir fläckvis visset och brunt. Vid stora angrepp lossnar hela grässvålen och kan krattas av.
Både pingborren och trädgårdsborren föredrar lätta jordar.
Åtgärder: det går att behandla med nematoder inom släktet Steinernema (http://www.predator.se/Vaxthus/Sorgmygg/Steinern.html). Vad jag har hört ska det finnas att få tag på hos välsorterade butiker (sök på nätet???). Annars gäller det att ta bort varenda fet, vit, lätt ihoprullad larv man hittar i gräsmattan, eller fräsa gräsmattan upprepade gånger. Då blir det förstås inte så mycket gräsmatta kvar...