Annelie32
28-07-2005, 18:10
Jag undrar vilka hoyor som är mest sällsynta
vore rätt intressant
Nadhanika
01-08-2005, 16:05
Det hittas fortfarande nya hoya-arter hela tiden i skogarna i Sydostasien och Oceanien. Så det dyker hela tiden upp nya sällsynta arter, som senare med tiden blir vanligare i odling efter några år allteftersom vi hoyatokiga köper skott och byter med varandra.
Samtidigt så finns det flera hoya-arter som hittades i början av 1900-talet som inte hittats igen - speciellt från det relativt outforskade landet Papua Nya Guinea, ovanför Australien. De är bland de sällsyntaste, trots de varit kända i snart 100 år, då de inte finns i odling.
Stora areal återstår i många av de länderna, som inte haft besök av hoyakännare. Beroende på bl.a. att det är svårtillgängligt som på Papua Nya Guinea; fulla av minor som i Kambodja och Myanmar; samt det tragiska att det skövlas riktigt ENORMA skogsareal, som i Indien, Thailand och Filippinerna, så att många går förlorade innan vi ens hunnit upptäcka dom.
Så vi kan aldrig bedöma vilken som är den sällsyntaste.
maimiti
06-08-2005, 14:31
Jag skulle nog säga att den äkta Hoya griffithii är den mest ovanliga hoyan. Vad jag vet så finns den bara hos en samlare i hela världen, eller samlarpar får jag nog säga eftersom de är ett par. Den är tydligen inte helt lätt att hitta i naturen heller för det är många som har letat och misslyckats... Då räknar jag inte med arter som vi inte hittat ännu...
Annelie32
06-08-2005, 16:57
wow bara en som har den

hähä en sån skulle man ha , då blev man nog rätt poppis
maimiti
06-08-2005, 17:36
Jag har stått i kö i ett par år *suck* och jag är i gott sällskap och större delen av kön är nog framför mig

Tyvärr växer den långsamt så det lär nog dröja innan det blir min tur, om det någonsin blir det. Jag har dock fotograferat den! Jag hade glädjen att få se Hoya griffithii i blom när jag var och hälsade på ägarna förra året
Annelie32
06-08-2005, 19:06
Ni har inte någon sida där man kan se ett kort och läsa lite om den
blev ju hysteriskt nyfiken nu
google.se är ett bra redskap när man letar efter saker!
Mvh
Fenja
Annelie32
06-08-2005, 19:26
hehe ja det går ju att leta där
ser ut som en i sverige har en sån hoya iaf
CITAT (maimiti @ 06-08-2005, 18:36)
Jag har stått i kö i ett par år *suck* och jag är i gott sällskap och större delen av kön är nog framför mig

Tyvärr växer den långsamt så det lär nog dröja innan det blir min tur, om det någonsin blir det. Jag har dock fotograferat den! Jag hade glädjen att få se Hoya griffithii i blom när jag var och hälsade på ägarna förra året

vem ska man maila om man vill ställa sig i den kön?
mvh zazu
Annelie32
07-08-2005, 12:07
Nu har jag luskat fram vilka det är som har den äkta Hoya griffithii
och nu står jag i kö och kön är lång och hyan växter sakta

hon satt jag jag inte får något skott detta år och troligen inte nästa år heller men kanske året efter det.
Men som dom säger
den som väntar på något gott