Jyppan
Hej kan någon vänlig själ förklara varför jag inte får så t.ex. aklejafrön nu utan måste vänta till hösten? De aklejor som redan växer i rabatten sår väl sina frön under sommaren?

Jyppan
Åsa, mälardalen zon 2
Det går utmärkt att så aklejafrön så snart som frökapslarna är mogna. Det är bara att slänga ut fröerna där du vill ha akleja de behöver inte myllas ner. De gror sedan till våren.
jessica zon6
Jag har provat höstsådd förrut,vissa kanske går bra, dvs inte gror förrän till våren. Men....om man bara har ett fåtal frön skulle jag vänta lite med att så till senhöst eftersom det inte är säkert att så små plantor klarar första vintern.
Vissa fröer behöver ju inte en kylperiod,så ta reda på vilka betingelser de frön du ska så har.

Lycka till smile.gif/Jessica
Jyppan
Tack för era svar! De frön jag talar om är inte självfångade utan köpta på Impecta, och på påsen står det att de skall planteras antingen tidig vår eller sen höst. Men jag kan alltså stoppa ned dem nu? I rabatt eller kruka??

Jyppan
jessica zon6
vilken sort är det? eftersom vissa behöver en kylperiod och andra inte av aklejorna.
En annan sak tror jag kan vara viktig är var i landet du bor.Kanske klarar sig småplantor bättre om man bor söderrut.
Jag sådde för tidigt förra hösten och endel hann komma upp och de klarade sig som sagt inte, men jag bor ju i zon 6.wink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon