Frank
Hur stor behöver en damm vara för att några Koi skall trivas i den ?
Jag har läst lite och sett att 20 kvm är att rekomendera, kan man ha lite mindre, men fiskarna måste ju ändå ha det bra ?

Tyvärr har man ju lite begränsat med utrymmer, men jag försöker göra den så stor som möjligt. Även om vattenytan blir en viss storlek så antar jag att växterna tar en del av platsen.

Jag läste även att man inte bör ha träd i närheten, antar att beror på löv som ramlar ner, tyvär är även detta onöjligt eftersom det finns en Björk brevid som är hängmatts-trädet ;-) Om man håller efter löv o.s.v. kan det ändå vara ett problem ?
Sollan
Har ingen erfarenhet av Koi (har själv guldfiskar) men jag tror att de blir rätt stora och därför behöver större utrymmen. Varför inte testa guldfisk i stället? Finns i alla möjliga färgställningar som liknar koien. Själv har jag undvikit de värsta framodlade avarterna där fisken liknar en simmande låda osv. Gör dammen så pass djup att du kan låta fiskarna övervintra.
Har en damm som ligger nära träd och buskar och har inte upplevt några problem pga av det. Det krävs lite regelbundet håvande av nedfallna löv men det tycker jag inte är särskilt betungande. På hösten drar vi över skyddsnätet så slipper vi få löven i dammen.
Låter mysigt att kunna ligga i hängmatta bredvid dammen!
ÅsaF
Vi har en damm på 14 kubik som är 2 meter djup. Hittills har det gått bra med både guldfiskar och koikarpar. De är visserligen max 20 cm än så länge men ändå. Den största koien blev fångad av grannens katt. mad.gif
Nikko
Har läst att man inte bör bygga under 5 m3 iaf, och med en djuphåla på ca 1 x 1 m som är 1,5 m djup.
Har du mycket lövträd runt om, kan man installera en skimmer-ytvattenrengörare. Har sett några dammar, där det verkar fungera bra.

Skicka gärna bilder om du har möjlighet.
Trevlig Helg
Maggan H
Koi älskar att simma på grunt vatten, våra är nästan lika mycket över vatten som under, särskilt i solsken. Vi har en djuphåla på ca 1,5x2 m, resten är ganska grunt/mycket grunt.
Frank
Guldfisk är en variant, har väl blivit lite biten av koi. Var hos en granne och tittade och de var fina, och tama verkar de ju kunna bli, men man vill att de ska ha det bra också.

Nu har jag grävt ut den ungefärliga storleken och det blr nog inte mer än ca 8kvm sad.gif , sedan sätter nog sambon stopp. Växter ska det till också så jag kanske får ge upp på mina Koi's ohmy.gif Eller ???

Marken är ju så f-rbannat hård här, stenar och HÅRT packad lera, det blir inte många skottkärror per dag. Målet var att ha 1,5 meter djupt, så de kan övervintra, men jag vet inte om leran vinner....

Har lagt ut en bild i albumet, får väl uppdatera allteftersom smile.gif
Maggan H
Jag tycker det ser bra ut,men försök att få det djupet du har tänkt annars kommer du bara att ångra dig! Jag vet! smile.gif
Frank
Klarar man sig med 1 meter djupt på det djupaste eller behöver man mer ? Vi bor ca 3 mil norr om Stockholm, måste jag bita ihop och hacka mig ner till 1,5 m ?

Tanken är ju att fisken skall övervintra.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon