Full version: Avokado
_weronica_
wub.gif

Hej

Min pojkväns farmor har en avokadoplanta ca 1,5 m hög. Den har bara nu helt plötsligt börja häng och bladen hänger också. Plantan är inte dö ännu ,men vad kan jag göra för att rädda den??? wacko.gif

Farmorn trodde att hon hade vattnat den för mycket??!!!
Den planterades om förra året.

Behöver dom stora krukor?? (precic som änglatrumpeten för att dom trivs ju bättre då)
Mycket eller lite vatten??
Hur mycket ljus?
Hur mycket näring och hur ofta???

Ge mig gärna fler tips än vad jag har skrivit frågor.....!

Tack på förhand

MVH

Weronica wub.gif

Ps. Kan man ta sticklingar på en avokadoplanta?? Hur då i sånt fall???
KURT
Vanligaste problemet med krukväxter är just att man vattnat alltför mycket. Men har den farit illa av det så är det svårt att göra något åt det i efterhand. En växt som i stället fått allt för lite vatten klarar man oftast lätt genom att vattna, men har de fått alltför mycket vatten så dör rötterna av syrebrist. Möjligtvis skulle man kunna plantera om i dränerande jord (om den inte står i det redan), men själva omplanteringen kan ju också vara jobbig för den.
_weronica_
Kan man inte ta bort så mycket or så möjligt och plantera om den i ny jord och låta bli att vattna den direkt så att den nya jorden kan suga upp vattnet från den andra plantan???
hur mycket vatten ska den ha??

Så vill jag gärna ha svar på dom andra frågorna också??
För det är KRIS för plantan!!! (jag tror inte den är död ännuoch den ska inte dö iheller)

Tack på förhand

MVH

weronica wub.gif
Kajsa H
Hej Weronica!

Jag har haft en avocadoplanta nu i över 10 år. Jag sköter den precis som mina andra krukväxter -dvs den får ganska lite vatten, jag är en riktig snålvattnare som oftast påbörjar min vattningsrunda när den mest törstiga blomman börjar sloka och jag fyller aldrig på vatten om jorden fortfarande är fuktig. Näring ungefär en gång/veckan under växtsäsong.

Min avocado trivs som bäst när den står i ett ljust väster/norrfönster. På vintern får den nästan alltid lite bruna bladkanter eftersom den inte tycker om den torra inneluften, men den brukar komma igen med nya friska blad framåt vårkanten. Den har en rätt stor lerkruka, men inte överdrivet stor. Avocadon tål hård beskärning -sticklingar har jag aldrig provat att ta, det är ju så lätt att sätta en ny kärna istället!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon