Full version: Kinesisk sekvoja
Eijwor
Blev lite kr igr nr jag sg en Kinesisk sekvoja. Barrtrd med mjuka barr... Lste lite om dem p ntet och till min fasa str det att de kan bli vldigt hga! Kan man beskra dem s de hlls typ 1,5-2 meter??? Hur??
Om ngon vet s... Tacksam fr svar!!
Christer i Falkping
Mjligtvis om du hller den som Bonzai. Annars kommer den att se ful och stympad ut. Inget trd fr dig allts. Den vxer i och fr sig ganska lngsamt, men tillrckligt fort fr att du skall tycka att det blir fr stort.
Christer.
Big Gardener
Kul att du har fastnat fr Kenesisk sekvoja, Metasequoia glyptoatroboides.
Det har jag ocks smile.gif

Denna sekvoja r fantastisk i sin fulla prakt som frivxande trd och pryder en hel del gator, parker och trdgrdar i sdra Sverige. Som frivxande blir den 12-15 meter hg. Att beskra den fr att den ska vara 1,5-2 meter hg r inget jag rekommenderar. Skevojan kan i och fr sig vxa relativt fort om frhllanden r de rtta, och d blir en eventuellt formklippning bli mycket svrt att hlla efter. Den bryter inte heller alltfr ltt frn gammal ved och drfr kan den bli vldigt kal om den beskrs fr hrt.
Eijwor
Tack fr svaren! Trdet r iallafall vldigt vackert!
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon