_weronica_
wub.gif

Hej

Jag undrar hur man odlar kumquats?
köpte två sådanna i affären och tänkte prova.
Ville gärna ha mycke tips, för jag vet inte hur jag ska gå till väga?

Berätta allt om hur man får dom att gro?
Uppväxt, ljus, värme, näring, ansning och vatten m.m?

Tack på förhand

Mvh

Weronica wub.gif
Christer i Falköping
Jag antar att det var frukterna du köpte, eller? Man kan plantera kärnorna i istort sett vilken jord som helst, men citrusar föredrar något sur jord, så det kan vara bra att ha i lite torv i jorden. Lätt fuktig jord, som inte får torka ut, så det är enklast att ha en plastpåse över. Det kan ta sin tid innan de gror. De kan vara sega med att växa första tiden, så du gör inget fel om du tycker de står still i växten. Det är den citrussläkting som bäst tolererar värme på vintern, men ljust skall de ha det(gärna i söderfönster då). Jag brukar ha vanlig krukväxtnäring till dem, men det finns specialnäring till citrusväxter. Ser den spretig ut kan du ju klippa den om du vill. Det är dessutom den citrussläkting som det är lättast till att få i blommning. Mycket sol och vatten på sommaren. Ju svalare du har den på vintern, desto snålare med vatten.
Christer.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon