_weronica_
29-07-2005, 09:25
Hej
Jag undrar hur man odlar en lime??
Jag vill ha alla tips jag kan få om hur jag ska gå till väga från sådd till grod till stor och kraftig planta som man kan ha inne och ger frukt!!!!
tack på förhand
Mvh
weronica
Åsa, mälardalen zon 2
29-07-2005, 09:36
Först måste man hitta en limefrukt med kärnor i, ofta har limen i butiken inga kärnor. Sedan bara petar man ner kärnan i fuktig såjord, sätter en plastpåse över och väntar det kan ta uppåt 2 månader. Sedan gäller det att hitta ett bra ställe för limen för den trivs inte i bostadsvärme det var därför man hade orangerier förr i tiden. Lime trivs ute på sommaren och på vintern vill den gärna stå mycket ljust och svalt ex. på en inglasad altan som håller runt +12-15, ofta kan de överleva i bostadsvärme men de lär inte trivas (de blir fula får en massa ohyra etc.)+ om man ska ha chans till blomning måste limen stå svalt på vintern. Fast frösår man kan man ändå få vänta 25-30år på att den sätter frukt så det kanske inte spelar någon roll. Frukten på en frösådd planta blir oftast inte likadan som den frukten man tog den ifrån de är ju oftast inte fröäkta, så vill man ha en sort som man vet kommer att producera goda frukter så måste man köpa en färdig planta av en namnsort.
Christer i Falköping
29-07-2005, 18:24
Om det finns en "Aisian trading" affär eller liknande där du bor, brukar de ha en sorts lime med mycket kärnor i.
Christer.