Full version: Bildfråga
Madeleine1
Hittade den här vackra fjärilen i trädgården igår eftermiddag. Nu undrar jag vad det är för fjäril - och vad det är för växt (de blå bolliknande blommorna). För under dagen har dessa blommor på min slänt invaderats av fjärilar. Vill gärna ha fler under nästa år... wub.gif wub.gif

Ursäkta om jag valde fel forum... kunde inte riktigt bestämma mig för var inlägget passade bäst...
Gossen Ruda
Tycker bilden passar alldeles utmärkt här. Silverstreckad pärlemorfjäril på ängsvädd tycker jag passar som beskrivning. Fjärilen är jag säker på, vädden inte helt säker.
Madeleine1
Tack för fjärilsnamnet! Hur ser man förresten om det är en han- eller honfjäril?

När det gäller växten undrar jag om det kan vara Gilia. Hittar inga bra bilder på nätet, men den sorten ingick i fröblandningen som jag sådde här. Någon som känner igen?

Jag ska se om jag kan ta en bättre bild.
zaaritha
Kan växten vara bollgilia?
Madeleine1
Jag tror nog det! Har spanat runt på nätet och det verkar stämma. En riktig fjärilsmagnet. Runt lunch blir de överösta av vita/ljusgula fjärilar (de "vanliga" vita/ljusgula) och i eftermiddagssolen kommer den silverstreckade pärlemorfjärilen fram (tänk vad jag har lärt mig smile.gif)! Idag fick den sällskap av ytterligare en fjäril som jag varken hann med att fånga med blick eller med kamera. Det jag såg var att den såg "oljig" ut, blå, violett, röd.
amaira
CITAT (Madeleine1 @ 29-07-2005, 14:12)
Hur ser man förresten om det är en han- eller honfjäril?

Om du tittar i den här tråden, så har jag en bild som förklarar.

Men det gäller enbart den silverstreckade pärlemorfjärilen, där hanens doftfjäll är så tydligt markerade att han går att identifiera på långt håll.

Hos andra fjärilar är det olika, en del uppvisar inte någon skillnad alls, medan andra är mycket lätta att se skillnad på.

Hos aurorafjärilen t.ex. har hanen oranga vingspetsar som man lätt ser, medan honan ser ut som vilken kålfjäril som helst vid en snabb blick.
Nässelfjärilen kan jag inte se skillnad på könen. (fast det går ibland att se om själva kroppen är smalare (hane) eller tjockare (hona som inhyser ägg).
amaira
CITAT (Madeleine1 @ 29-07-2005, 23:15)
Idag fick den sällskap av ytterligare en fjäril som jag varken hann med att fånga med blick eller med kamera. Det jag såg var att den såg "oljig" ut, blå, violett, röd.

Låter spännande! Vet inte alls vad det kan ha varit!
De vitgula är ju "kålfjärilar", dvs antingen kålfjärilar (stora), rovfjärilar (likadana som kålfjärilarna fast mycket mindre), eller rapsfjärilar som har samma storlek som rovfjärilarna men har mörkare ribbmönster på undersidan av vingarna.

Jag har mängde av dem i år, får nästan "vada" fram bland de vackert fladdrande vita rosetterna. De är underbara! wub.gif
Madeleine1
Visst är de härliga! Upptäckte idag att jag blir uppriktigt glad av dem. wub.gif En fjäril och jag får en fånigt flin på läpparna.... sleep.gif
Madeleine1
Hm...
Är det här också en silverstreckad pärlemorfjäril? Eller är det någon liten skillnad på den här som jag inte ser? Har förstått att skillnaderna inte behöver vara så stora för att de ska "räknas"... tongue.gif

Gossen Ruda
Jodå, det är en hane av silverstreckad pärlemorfjäril. Doftfjällen som Amaira nämner är dom tjocka svarta strecken utefter vingribborna på framvingarna. Sen ser jag arttillhörigheten på vingformen också men det kräver lite vana. rolleyes.gif
Madeleine1
Tack tack! biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon