Igår kom min granne och frågade om jag viste vad han hade för klängväxt som klättrar över planket mellan hans och grannens romt. När jag fick se den så hade jag ingen aning då jag aldrig sett den förut (vad jag vet). Tog foto av bladen som ligger ovanpå varandera och orange förgade bär växer direkt ut från bladets mitt.
Kurt: Kaprifol? Men gösses! Inte viste jag att dom ger ifrån sig bär efter blommningen. Och dessa blad, har alla kaprifoler dessa typer av blad ? Har tittat på nätet nu och det verkar som om denna kaprifol är en Äkta kaprifol och ej en vild variant. Men tydligen har dom olika typer av blad, stämmer det?
Diana
29-07-2005, 12:05
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,29-07-2005, 12:50)
Japp det är kaprifol som grannen har.
Åsa,
Har alla kaprifoler denna bladstruktur? För jag har för mig att inte alla ser ut såhär? För jag kände ej igenden av de få kaprifoler jag sett genom åren.
KURT
29-07-2005, 12:33
Det är just blomman/fruktens placering som skiljer. Vildkaprifolens blommor sitter inte ihop med översta bladparet, utan är fristående.
Diana
30-07-2005, 21:56
KURT: Tack för det. Det var just det jag ej kände till och hade ingen aning om, men nu vet jag. Man lär sålänge man lever
zaaritha
30-07-2005, 21:59
Bären är giftiga!
Diana
31-07-2005, 10:32
CITAT (zaaritha @ 30-07-2005, 22:59)
Bären är giftiga!
Jag sade det till grannen och VIPS var häcken nere :-) Han har tre barn varav en är ej ett år ännu.
Åsa, mälardalen zon 2
31-07-2005, 10:36
Fast så himla giftiga är de nog inte jag hade en kanin som tyckte bären var goda och han hann äta flera stycken innan jag hade sett i en bok att bären var giftiga och han verkade inte ens få ont i magen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.