Full version: Ollonborrelarver
Reserv
Om man har hela gräsmattan full av dessa larver, är det bara nematoder som funkar då? Finns det nåt annat sätt? Att ha frigående höns vet jag funkar, men det är lite kletigt att gå barfota i hönsskiten som följer med rolleyes.gif Alltså, finns det nåt annat än nematoder att tillämpa? wink.gif huh.gif
KURT
Det brukar bara vara vissa år som det är gott om ollonborrelarver (de hade ett bra år förra året, därför många larver i år). Så det är nog bara ett tillfälligt problem.
Reserv
Dom här jäklarna har funnits i en massa år utom just förra året då det fanns höns på gården.
Reserv
Ska jag uppfatta tystnaden som att det bara är nematoder eller höns som gäller? rolleyes.gif Varför måste man i så fall använda nematoder varje år, finns det inget varaktigt knep? unsure.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Tja det enda jag har hört att man också kan göra är att ta fram jordfräsen och hacka sönder dem men då får man ju göra en ny gräsmatta som kostar mer än nematoder.
Reserv
Finns det nån som testat elektrifiering av larver nån gång? Om man tar två spett som man kör ner i backen och fäster en metallina emellan som man kopplar till ström, då kommer juh daggmaskarna upp(skitbra knep för fiske tongue.gif ) men funkar det kanske lika bra på larverna? Då skulle det juh bara va´att plocka upp dom jä.....na och avliva på bästa sätt. Är det nån som köper idén eller? rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon