zapata
Hejsan allihopa!

Har en fråga till er alla. Någon som vet varför det blir vit beläggning på lerkrukor. Det spelar ingen roll om de är två månader eller två år så bildas det en vit avskrapbar beläggning på dem. Min syster får väldiga problem med att detta vita svider på händerna och nu undrar jag vad det är.

Jag brukar tvätta av krukan och sen efter ett par veckor är det tillbaka igen. Är det någon som har liknande erfarenheter och kan hjälpa med svar??

Tack på förhand
kristerh
Den vita beläggningen är kalk, och ev salter, svårt att få bort som sagt men helt ofarligt,
jag tycker det är snyggt.
krister
zapata
Tack Christer!

hmmm.... snyggt vet jag inte, det skräpar ner så... wacko.gif
kristerh
CITAT (zapata @ 29-07-2005, 14:10)
Tack Christer!

hmmm.... snyggt vet jag inte, det skräpar ner så... wacko.gif

Du måste ha väldigt kalkhaltigt vatten om det är så mycket beläggning att det skräpar ner, det jag menar är att krukorna åldras snyggt med en liten kalkbeläggning, det finns tom de som försöker få dit "patinan" på konstgjord väg.
krister
zapata
joo. tyvärr har vi det...

Tänk vad olika man kan vara, tur är väl det iaf. rolleyes.gif
Carex
Antingen kan du låta vattnet stå ett dygn innan växterna ska vattnas så lägger sig en del av kalken på bottnen, eller så kan man ta en ytterkruka, fylla mellanrummet mellan den och innerkrukan med torv och bara vattna på, då skonar man iaf växten från kalk (om den nu inte skulle gilla kalken) Annarss kan du ju bara lägga torv på fatet. Det finns avkalkningsmedel, men jag har hört att detta och växter inte är ngn bra kombination. Men ta reda på om dina plantor tycker om kalk eller ej innan du "vidtar åtgärder";)
Majsan84
Jag har hört nån gång (säkert från någon vis man eller kvinna här på Odla) att det vita är salter från leran som krukan gjorts av. Är krukorna av det dyrare slaget uppstår inte detta problem, eftersom den leran tvättats noga från salter innan den blivit krukor. Är däremot krukorna billigare har den inte tvättats.. ja, ni fattar nog..
Bessie
Jag har också hört möjligheten att det kan vara ett tecken på att man gödslar för mycket och att de salter som växten inte kan ta upp lagras på utsidan av krukan.
Fenja
Skrubba med ren högprocentig ättika så försvinner det mesta, om inte allt.
Mvh
Fenja
Pfaffan
Mina erfarenhet av vita beläggningar säger att den vanligaste sorten beror på kalk i vattnet man vattnar med. Hade aldrig varit med om det förrän jag flyttade hit till Umeå och mina krukor var då gamla och filitigt använda sen innan. Dessa beläggningar är dock varken tjocka eller har lätt att släppa från krukan.

En annan sorts vit beläggning, närmast luddig, har uppstått efter omplantering från vissa jordpåsar och en period när jag missförstått doseringen av blomnäring i vattnet. Den här beläggningen lossnade lätt, och såg ganska "sjuk" ut... tänkte på mögel och svamp och sånt. Jag tror den försvann med tiden när jag slutade ge näring, men innan dess kom den tillbaka på ett bar dagar efter att jag tvättat utsidan av krukan.

Fler varianter kanske finns?

/Pfaffan
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon