skytten
29-07-2005, 15:54
Vad har hänt med min dill?
Den blir alldeless brun/gul och nästan stannat i växten. Det ser ut som det är små kryp på den :S! bladlöss? är det nån som har ett tips?
Går dillen o rädda?
Det finns flera saker som din dill kan ha drabbats av, men om du tycker det ser ut som löss är det säkert det. Det finns nämligen en liten rackare som heter dillbladlus och är av den mindre sorten. Dillen blir tovig och missfärgad. Spruta mot löss är väl vad man kan göra........
/Lasse
littlegem
13-08-2005, 20:11
Jag såg detta ganska sent, tråden hade försvunnit i djupet.
Att bespruta dill som är en bladgrönsak med mycket stor yta är synnerligen tveksamt. Såpvatten möjligtvis, andra preparat icke.
Det finns dock ett sätt att odla dill som innebär att du kan minimera parasitangreppen. Jag odlar på det sättet, får mycket dill och har aldrig haft några angrepp, men väl har jag sett sådana hos grannarna.
Dillens parasiter sprider sig lätt från planta till planta om du odlar den i rader där plantorna står bredvid varandra. Ett gammalt knep är därför att alltid ha med en dillfröpåse när du sår annat och så slänger du ut några frön i varje bädd. Lär dig hur groddplantan ser ut och spara den när du rensar ogräs.
Dillen trivs verkligen att växa på det sättet. Den fungerar med morot, sallad, bondbönor, lök, rödbetor, kål och annat. Den kan ha det lite jobbigt med potatisen.
Det betyder att du får plocka lite dill här och var, men det är inte hela världen.