Jag såg idag att det låg en stor tjock gurka i min kruka där jag odlat en Bush Champion F1 buske. Gurkan är ungefär 20 cm lång. Jag har inte ens sett den innan, så den måste ha vuxit väldigt snabbt.
Hur vet jag när den är mogen? Ska jag vänta mig fler gurkor av denna buske? Går busken att rädda över vintern?
Vad kan jag använda gurkan till?
Åsa, mälardalen zon 2
29-07-2005, 17:45
När gurkan är trubbig i änden så brukar man kunna skörda.
Bush champion är en gurka som passar till färsk konsumtion så det är bara att äta den som den är.
Busken kan ge mer än en frukt, titta på blommorna de blommorna som har en liten gurka bakom sig är honblommor, de som inte har någon liten gurka bakom sig är hanblommor. Kan inte se om denna gurka är parthenocarp så troligtvis måste det ske en befruktning för att det ska bli frukt.
Och nej gurkplantor kan man inte övervintra.
Honblomma hos gurka
Tack för svaret!
Hur sker befruktningen för att det ska bli frukt?
Jag har både han ach honblommor i busken om jag har förstått det rätt.
Är det den änden som den inte hänger i, som blir trubbig?
Åsa, mälardalen zon 2
30-07-2005, 08:09
Japp det är den änden den inte hänger i som blir trubbig när den är mogen och vad jag förstått av den sorten du odlar så står det att den blir runt 25-30cm så den borde blir klar ganska snart.
Jag har inga bilder på pollinering av gurka men jag har bilder som beskriver pollinering av squash och den går till på samma sätt som när man pollinerar gurka.
Honblomma med liten frukt bakom blomman

Hanblomma utan frukt bakom blomman

Plocka en hanblomma och slit bort kronbladen

Dutta i mitten på honblomman med hanblomman
Tack! Ska testa detta. Är det inte det här som bin gör ute i naturen?
Åsa, mälardalen zon 2
30-07-2005, 12:51
Jo det är det, och är det gott om insekter som humlor och liknande där växterna står så brukar de fixa pollineringen men iår tycker jag det är väldigt lite insekter, mina squashblommor brukar vara fulla av bin och getingar men iår kanske man ser någon enstaka stackare som irrar runt bland squashen.
Tog en titt på plantan nu. Den verkar bara ha honblommor. Hittade inte en enda hanblomma. Kan en blanta producera både hon och hanblommor?
Har också en vildtomatplanta som inte gett tomat än. Går den också att skynda på på nåt sätt?
Åsa, mälardalen zon 2
30-07-2005, 13:09
Vissa sorter är parthenocarpa och kan ge frukt utan befruktning men det brukar förädlarna vara noga att tala om och jag hittar inte någonstans där det nämns att denna sort är en sådan typ av gurka men annars väntar man ibland blir det ganska ojämnt på plantorna även squash och pumpor är såna ibland kommer det bara honblommor och ibland bara hanblommor, men ibland är det både och på plantorna. Har man fler än en planta är det dock stor chans att man för det mesta har både han och honblommor.
Vildtomaten, om det är samma som jag odlar brukar ofta inte vara klar att skörda förren ganska sent på säsongen den har ganska lång utvecklingstid och det finns inte så mycket att göra åt det, olika tomatsorter är olika snabba/sena.
Tack! Nu känner jag mig mycket mer som en odlare!
Jag ska kolla på min mammas gurkplanta, den kanske har hanblommor som jag kan låna.
Min gurka måste ju ha haft minst en hanblomma eftersom det ligger en 17cm lång gurka i krukan, eller så har samma bi varit först hos min mamma...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.