annama
Det finns en sak som jag funderat mycket på, varför är det så svårt att blinka när man skall svänga eller byta fil? Jag kör en liten sträcka var dag, kommer till en rondell där det kommer trafik från vänster och alltså stannar jag eftersom de redan är inne i rondellen. Men minst hälften av bilisterna svänger vänster utan att blinka. Jag skulle alltså kunna köra flera gånger om men måste vänta. Är det dumhet, slöhet eller bara det att man struntar i andra bilister. Jag bor i Skåne och undrar om detta fenomen förekommer över hela landet eller om det är mest utbrett här nere.
mad.gif
På mig sitter det tydligen i ryggmärgen att använda körriktningsvisare, ibland tänker jag att varför blinkar du egentligen, det finns ju ingen annan bil inom synhåll? unsure.gif Men hellre det!
yenny
Jag kan nog hålla med om att det är en hel del förare som är dåliga på att visa vart dom ska...

Ps. bor i sthlm Ds.
Lena i Torslanda
Det är fruktansvärt irriterande när folk inte blinkar. Men när det gäller rondellkörning så är ju reglerna för blinkning nya sedan några år tillbaka. Det vet alla med nytaget körkort men inte vi gamla uvar. Du ska alltså inte blinka förrän du lämnar rondellen. Vilket innebär att du aldrig blinkar vänster i en rondell utan bara höger - när du ska köra ut ut den. Rondellen räknas som eget körfält. Urdumt tycker jag som i över 30 gjort på det "vanliga" sättet och även fortsätter med det.
annama
Hej Lena

Dom jag får vänta på kommer från vänster och svänger dit där jag kommer ifrån, alltså skall dom blinka höger, men det är nog för jobbigt. Jag är en gammal tant, tog körkort för snart 50 år sedan, men jag kan fortfarande min teori och "är kanonbra" bakom ratten. tongue.gif biggrin.gif smile.gif
Vicke
Jag är ny förare och jag är dålig på att blinka, glömmer bort det.. antingen blinkar jag för tidigt så det blir vilseledande eller alldeles för sent unsure.gif Tränar på det...
Lena i Torslanda
OK, jag missförstod dig. Jag förstår nu vad du menar och det är ju rena rama slöheten såklart. Man vågar ju inte chansa heller för smäller det så sitter man med skägget i bravlådan ( om man är man vill säga) sleep.gif
andersen
Ja det är ett gisel att inte folk använder blinkers, men det är väll som vanligt i trafiken=laglöshet folk kör och gör så som dom vill det som är värst är följande enl mej

1 hastigheten många kör för fort.
2 blinkers fungerar ej
3 parkering på handikapp/lastplats
4 bilkörning på innergårdar i bostads omr
5 cyklister som kör på trottoaren fullständigt livsfarligt!
annama
Hej Vicke

Skärp dig Pågasnöre!!!
annama
Du Andersen tar upp en annan grej som jag också retar mig på, det där ett parkera på handikapplats, man ska ju bara in snabbt på bolaget eller i affären. Men man får tänka att personen kanske är lätt förståndshandikappad och alltså anser sig ha rätt att parkera där.
zaaritha
Att ej blinka vid svängar, är skit!! Men--varje dag ser man så´nt, tyvärr!!
HippieSpellan
CITAT (Lena i Torslanda @ 29-07-2005, 19:15)
Det är fruktansvärt irriterande när folk inte blinkar. Men när det gäller rondellkörning så är ju reglerna för blinkning nya sedan några år tillbaka. Det vet alla med nytaget körkort men inte vi gamla uvar. Du ska alltså inte blinka förrän du lämnar rondellen. Vilket innebär att du aldrig blinkar vänster i en rondell utan bara höger - när du ska köra ut ut den. Rondellen räknas som eget körfält. Urdumt tycker jag som i över 30 gjort på det "vanliga" sättet och även fortsätter med det.

tog mitt för snart tre år sen, men jag hade med vänsterblink också... visserligen har jag glömt bort lite av varför vänster(det var väl om man skulle vänster i rondellen väl) men det är viktigare att visa tydligt när man ska ur...
Sollan
CITAT (Lena i Torslanda @ 29-07-2005, 19:15)

Så fick jag lära mig (blinka ut ur rondell) då jag tog körkort för 30 år sedan. Det är ju rätt självklart egentligen. Man kan ju faktiskt bara köra åt vänster då man är inne i rondellen och ska alltså inte vänsterblinka. Det är väldigt irriterande med vänsterblinkare som antingen inte slår av blinkern alls eller slår på högerblinkern samtidigt som de kör ut ur rondellen.... Är mycket vilseledande och faktiskt också leda till olyckor.
fjodor
De som inte blinkar kanske inte fick någon blinkers med när de köpte bilen???

huh.gif ohmy.gif tongue.gif
zaaritha
Tydligen inte! Det verkar som om 3 av 10 inte vet var blinkersen är!!!
Inga från Närke
Bättre att blinka en gång för mycket än ingen gång är mitt motto. Jag blir mäkta irriterad när det verkar som att samtliga nytillverkade bilar inte har någon blinker rolleyes.gif mad.gif tongue.gif
*Felix matte*
Om jag ska till vänster så blinkar jag... det underlättar ju för den som kommer från min högra sida... hon kan då köra ut utan att vänta tills jag passerat... det kostar inget att visa vart man ska... både när man kör in i och ut ur rondell. smile.gif
annama
Just precis, det är dig jag står och väntar på när jag vill in i rondellen! tongue.gif
kristerh
CITAT (yenny @ 29-07-2005, 19:13)
Jag kan nog hålla med om att det är en hel del förare som är dåliga på att visa vart dom ska...

Ps. bor i sthlm Ds.

En del?! jag tycker de flesta skiter i att blinka, eller oxså blinkar de när det är försent wink.gif
krister
Fialotta
Vi har fått rondeller överallt här...men jag tycker det går smidigt om alla håller sig i rätt fil och använder blinkers...en del har visst trasiga såna tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon