Ciczi
Hej!

I våras satte jag två timjanplantor som jag köpt på plantskolan.
Nu ser jag att de har nästan torkat bort helt. Det har ju inte varit sådär förplåtat varmt på sistone så jag undrar vad det beror på. Inget av de andra kryddväxterna har torkat på samma sätt.

Vad kräver timjanen egentligen för att trivas bäst?

Ciczi
Hired-Gun
Jag har samma problem med min citrontimjan... sad.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Konstigt här trivs timjan(både krydd & citron) utmärkt de sitter i mycket väldränerad jord i soligt läge och jag har inte vattnat dem en enda gång i år även den där citrontimjanen som jag använde i bostdasrättsföreningens slänt är jättefin och den har heller inte blivit vattnad i år den har fått klara sig med det som kommit uppifrån.

http://www.odla.nu/krydd/timjan.shtml
violina
Har också fått vattna mina nya citrontimjan. Jag hade plantor där jag bodde innan och de klarade sig bra. Tror att det kan vara nu första året innan de har rotat sig ordentligt som de är lite känsligare. Men ett par veckors ökenvärme utan en droppe vatten kan bli för bra för vem som helst. Fast en apelsintimjan som planterades samtidigt har sett fin ut hela tiden. Med den senaste tidens regnperiod håller de på att drunkna istället.
zaaritha
Har timjan på södersidan, har vattnat några ggr, den är jättefin!
Hannele
CITAT (zaaritha @ 30-07-2005, 21:41)
Har timjan på södersidan, har vattnat några ggr, den är jättefin!

Vi har timjan växande på berget nästan utan jord.
Denna bild är från april, innan blomningen:

Lava
Köpte tre plantor på torget i våras för 60 kr/st : en citrontimjan och två "vanliga". Den ena plantan prunkar som tok, citronen och den andra är klena med torra blad och ser allmänt risiga ut.

Alla tre står i samma stora och självvattnande balkongåda - får lika mycket/litet vatten och lika magert med gödning, lika mycket ljus...

Man kan ju tycka att 180 spänn för en enda timjan är ett överpris (men jag får ju lite att lägga på komposten).

Du har kanske inte gjort något fel, bara haft samma otur som jag med plantorna...
Ciczi
Kanske har jag haft otur precis som Lava säger. unsure.gif

Ciczi
zaaritha
Timjan brukar ju vara lättodlad!
Har ej försökt med citrontimjan, men en del andra sorter!
Ciczi
CITAT (zaaritha @ 31-07-2005, 22:06)
Timjan brukar ju vara lättodlad!
Har ej försökt med citrontimjan, men en del andra sorter!

Ja det var vad jag hörde med när jag köpte dem så det var delvis därför som jag valde den.

Ciczi
Lena N
Min erfarenhet är att timjan kan vara lite kinkig innan den etablerat sig ordentligt. Sedan är det inga problem.
zaaritha
Köpte en planta i våras, kommer ej ihåg namnet--men den har tagit sej bra --i lerjord--på södersidan...................
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon