Full version: Perenntips
Ann-Christine
Jag vill ha tips på perenner som trivs i sandjord i olika lägen, från sol till skugga. Försöker förbättra jorden men nästa säsong är där bara sand igen.
Kajsa
Här kommer några förslag, som klarar torra, sandiga lägen.
Röllika. Isop, Iris, Lammöron, Sedum, Backsippa, Mejram,
Kungsljus, Lewisia, Ljusöga, Kantnepeta, Veronica.
eva-louise, S-Halland
Har du försökt tillsätta lera i jorden?. Jag har ren sandjord o köper lera i påsar o så gräsklipp tycker det blir mycket mer fuktighet i jorden nu. Mvh Eva-Louise
Ann-Christine
CITAT (eva-louise @ S-Halland,07-04-2003, 21:09)
Har du försökt tillsätta lera i jorden?. Jag har ren sandjord o köper lera i påsar o så gräsklipp tycker det blir mycket mer fuktighet i jorden nu. Mvh Eva-Louise

Det vet jag faktiskt inte unsure.gif för jag ställer frågan åt en väninna. Men jag vet i alla fall att hon förbättrar med någonting varje år men att det nästa år är bara sand igen
Eva i Norrköping
Sandjorden "äter" ju upp allt som man tillför. Har erfarenhet från min förra trädgård... Där trivdes i alla fall praktlysingen mycket bra, så den kan jag rekommendera! Även aklejan gick bra, samt riddarsporre och malva.
mynta
Vitpytta, timjan (särskilt "citron"arterna finns i många dekorativa variationer) & pärleternell får man oxå mkt bra resultat av i sandjord.

Hmmm, lewesia är jag otroligt sugen på! *ler* Har sett frö hos impecta... Är den lätt att fröså själv, eller är det mer värt att satsa på färdigköpt planta, tro? Har hört att den är generös med självsådden ivf & bjuder på många trevliga korsningsöveraskningar! *gillar* Klarar den upp till zon fyra-fem? Kräver den täckning & annat krångel? Ngn med egen erfarenhet?
Ann-Christine
Hej mynta
Jag har en Lewesia som jag planterade 2001. Jag har planterat den på en kulle för dom tycker ju inte om vinterfukt och sen har jag lagt en flat sten över på vintern. Den överlevde i alla fall förra vintern men vet inte än hur det har gått den här vintern. Jag bor i zon 4. Jag köpte en planta så jag vet ingenting om att fröså den.
Elizabeth
Jag har också sandig jord. Visste inte att det gick att köpa lera i påsar... Tillsatte barkmull istället... Var köper man lera i påsar?
eva-louise, S-Halland
Jag köper leran där man köper dammväxter i vanliga gardencenter. Fråga om de har. de inte skyltar med det precis. Eva-Louise
Elizabeth
Tack för tipset! Nu ska det handlas lera! Förresten, hur mycket lera ska jag blanda in, mellan tummen och pekfingret?
Katti med torpet
glöm det här... (mitt inlägg alltså)
Betty
Praktlysing trivs bra i sandjord, det gör även akleja, karpaterklocka, blodnäva, midsommaraster och prästkrage.
Eva i Norrköping
Om man vill odla något som kräver lite mer lera kan man kanske få hämta någonstans där det är gott om lera. Nu kanske det inte är så i alla delar av landet, men här i mina trakter behöver man inte färdas långt för att komma från rena sandjorden till styv leråker. Så när vi skulle plantera rosor i vår förra sandträdgård, åkte vi till svågern någon halvmil bort och hämtade en kärra. Tungt förstås, men det går ju åt en del. Och rosorna trivdes!
mynta
*har defenetivt bestämt sig: här ska köpas leweisa* biggrin.gif wub.gif

Mer sandjordsväxter: fetknoppar i alla dess färger & former! Själv så har jag den urcharmiga gula fetknoppen & ett stort habegär efter den kanadensiska! Har ni sett den, den är magnifik, djupt purpuröda blad med vit siluett! Wow, alltså... wub.gif
Flocktulpan har jag med framgång oxå odlat i extremt torr & näringsfattig jord, mkt trevlig majblommande historia, som sprider sig med fart. Ser precis ut som små vita näckrosor, med gult centrum. Billiga i inköp är de med!
Hannele
De flesta nejlikor, fingerborgsblommor. Gräslök har vackra blommor och kan växa nästa på ett berg:

Här finns det ca 5 mm sandjord...
Adri-Anne
När vi byggde huset, var det på en tallmo med ren flygsand, med femtioelva miljarder sandgetingbon!!!
Om lite kommer det bilder, så får ni se vad som kan växa på sådan mark, efter tillsats av lera, kompost, kompost, bark, färsk tång och torv.
Jenny E J
Hej

Campanula! dvs blåklockor av alla de slag verkar gå hyfsat, har en genomsandig smällhet rabatt där jag satt campanula, fyllda nejlikor borsnejlikor, akleja, brinnande kärlek, Edelweiss prydnadsgräs och kärleksört.

laugh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon