Jag sprutar, skakar och förintar. Men varje dag är det ett tiotal nya på mina tomater. Dom äter upp allt. Är det så illa att jag måste hålla koll på plantorna flera gånger om dagen? Var kommer dom ifrån egentligen? Förra året hade jag inga alls, året därinnan hade jag en del men jag fick bukt med dom faktiskt. Nu verkar det helt omöjligt...Finns det fler tips?
Åsa, mälardalen zon 2
29-07-2005, 19:46
Grönsaksfly gissar jag, jag brukar skaka mina plantor någon gång per dag varje år under den senare delen av somaren. Det är en fjäril som lägger sina ägg på tomaterna. I år verkar det vara extra mycket larver jämfört med normalt.
zaaritha
29-07-2005, 23:01
Har frågat i annan tråd; hur ser fjärilen ut???
Åsa, mälardalen zon 2
30-07-2005, 08:14
Enligt växteko är det vetenskapliga namnet för grönsaksfly Lacanobia oleracea och söker man på Google med det namnet hittar man en del bilder på fjärilen och larven
Kan lägga till att grönsaksfly går på fler växter än tomat men att de brukar gilla tomat extra mycket jag har dock hittat en grönsaksväxt de verkar gilla ännu mer GOOD KING HENRY
Maggan H
31-07-2005, 19:23
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,31-07-2005, 09:24)
grönsaksväxt de verkar gilla ännu mer GOOD KING HENRY
Vad är det, Åsa?
Åsa, mälardalen zon 2
31-07-2005, 19:55
Det är en flerårig målleväxt som egentligen heter lungrot men jag kör med det engelska namnet, det låter bättre. Den grönskar tidigt på våren och kan användas ungefär som spenat, den är god i wooken, soppor, pajer, piroger exempelvis + man kan skörda när inget annat är klart att skördas. I våras gjorde jag en paj på Good King Henry och kirskål som blev riktigt god.
Sussi60
01-08-2005, 10:23
Hej Åsa
Jag har fortfarande inte fått bukt på grönsaksflylarvern på mina tomatplantor. Jag sprutar skakar och förintar 4-5 gånger om dagen. Men jag lever på hoppet. Den här krigföringen ska jag vinna.....
Men du...hur ser äggen ut? Hittar man dom kan man plocka dom direkt innan dom blir larver....
Sussi
Åsa, mälardalen zon 2
01-08-2005, 14:03
Fjärilar lägger sina ägg på bladen ofta på undersidan men ibland hittar man dem på ovansidan. Ofta sitter det många ägg tillsammans som små romkorn vita/gulvita i fägen bredvid varann.
Det finns dock fjärilar som bara lägger enstaka ägg men de flesta av dessa ställer inte till så stor skada på växter det är främst fjärilar som lägger många ägg på ett ställe som ställer till skada för många larver äter mycket.
Sussi60
01-08-2005, 14:51
Hmm... dom äggen har jag aldrig sett. Jag har sett en väldig massa svarta "kluttar" men det är antagligen avföring då. Jag får fortsätta med det system jag har inrättat idag. Besprutning, skakning och "klämma sönder" 5 gånger om dagen.
Gåsis
01-08-2005, 14:58
Dom rackarna känner jag igen, det är dom som har ätit upp hela min riddarsporre. Dessutom gömmer dom sig i hopkrullade blad. Men är det samma larv som är grön på åsas bild men som ser mer brunaktig ut på goggle?
/Åsa
Sussi60
01-08-2005, 15:23
Hej där...dom blir bruna efter en tid. Först är dom små och gröna, ju äldre dom blir så blir dom fetare och antar efter hand en brunaktig färg. Då är det lättare att hitta dom på tomaterna men dessvärre är förstörelsen enorm om det har gått så långt att dom blivit bruna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.