Full version: Pelaräppelträd
Mian
Vi har en liten trädgård som jag vill få plats med allt i! Så jag tänkte plantera ett par pelaräppelträd, men ingenstans har jag hittat det. Vet någon någon som säljer pelaräppelträd, antingen postorder eller IRL i Stockholmsområdet?

Eller finns det någon anledning till att ingen säljer det, är det dumt att sätta pelaräppelträd??
Ingrid på Västkusten
Hej Mian,

Det absolut ursmartaste Du kan plantera i Din trädgård är itne pelaräpplen utan att plantera äppelträd på svagväxand underlag och så odla dem som en platt äppelhäck - alltså ett friare sätt än spalje, men ändå ha dem tvådimensionet :-). Då kan man odla äppelträden på två meetrs avstånd och beskära dem så att de inte lbir srora. rekommenderar inköps elelr lån av den nya beskärningsboken t ex ifrån www.adlibris.se där detta sätt att odla för den lilla trädgården beskrivs i detalj. Pelarträd är väl nog så skojiga men de bär ganska lite frukt.
Spindelträd bär massor och bär mkt tidigare än de starkväxande kronträden i plantskolorna.

Håller själv på att anlägga köksträdgård på ett mkt LITET utrymme och jag skall ha TRE träd odlade precis så ;-))

Glada hälsningar ifrån ingrid
Åsa, mälardalen zon 2
Många trädgårdsbutiker kan ta hem växter på beställning ifall de finns i odling. Det går lite mode även i trädgårdsväxter så en växt som är vanlig ett år kanske inte är vanlig nästa år.

Dzin och Arabat ska vara bra pelaräppelträd och de ska ha hyfsat god smak + vara ganska friska. Smaken på en del av de andra pelaräppelträden har väl varit sådär och många av de jag har sett har fått väldigt kraftiga angrepp av skorv.

Som alternativ till pelaräppelträd så kan man köpa vanliga äppelträd ympade på den svagväxande grundstammen B9 dessa äppelträd håller sig ganska små. Det är grundstammen som bestämmer hur stora träden blir. B9 är en mycket härdig grundstam, många av de andra svagväxande grundstammarna är mera köldkänsliga. Såg att zetas har en del äppelträd som är ympade på B9 i sin katalog som finns på nätet.

Nackdelen med träd ympade på svagväxande grundstam är att de ofta inte har så lång livstid kanske 20-40år. Fördelen är att de sätter frukt mycket tidigt + avkastningen brukar vara riklig. Äppelträd ympade på svagväxande grundstammar är den typen av träd yrkesodlarna använder det är mera praktiskt ifall man inte måste klättra på stegar när man ska skörda och beskära.
Mian
Tack för era bra svar! Då tror jag att jag överger perlaräppelträd idén och satsar på svagväxande grundstam istället. Och investerar i en bra bok om beskärning, för där är jag verkligen novis...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon