Full version: Fjäril
zaaritha
Såg i går en mörk fjäril, med orange streck på vingarna. Den satt på lavendel.
Storlek som en nässelfjäril.
Hittar den inte i min bok!
amaira
Svårt att säga. kanske eldsnabbvinge/björksnabbvinge, Thekla betulae
Se här. På undersidan ser den helt annorlunda ut.

Eller kanske en amiral?
Titta här, lite nedanför mitten på sidan.
zaaritha
Nix, ingen av dem!
Har aldrig sett en så´n fjäril, förut..........
Den var alltså i samma storlek som en nässelfjäril, vingarna var mörka,
de oranga strecken kan närmast jämföras med en solfjäder! De strålade ut(in?) från vingarnas ytterkant....
Gossen Ruda
NU skaffar du dig en digitalkamera! Det är inget förslag utan en order. rolleyes.gif

Beträffande fjärilen så finns det ingen som ser ut så. Normalt alltså, men det förekommer aberranta (tjusigt ord va!) exemplar av t.ex. pärlemorfjärilar som kan se ut lite hur som helst. Men då krävs en bild för att komma vidare.
zaaritha
Jag har en digitalkamera!!
Men --den är inte alltid med...........................
Fjärilen var alltså svart i bottenfärg--på vingarna! Samma storlek som nässelfjäril.....
Och så dessa strimmiga orange streck--på vingarna!
Den var väldigt vacker! Har aldrig sett den, förut!
Men--jag är väldigt intresserad av fjärilar, o inbillar mej att jag "kan namn"
o dyl. på en hel del................. wub.gif
amaira
Nej, någon dagfjäril i Norden som kan passa in på din beskrivning hittar inte heller inte jag, som har tillgång till Artdatabankens nya nyckel.
Dessutom litar jag på Ruda till 100%.
Funderar över om det kan vara någon annan sorts fjäril, typ "nattfjäril" eller nåt?

Nyfiken på vad det är du sett.
Gossen Ruda
Jag kan ju visa med ett par bilder hur det kan se ut. 2 exemplar av Prydlig pärlemorfjäril, överst ett normalfärgat och nedanför en mörk aberration.

Aberrationerna kan se ut hur som helst, ofta är dom svårbestämda. I det här fallet var undersidan normalfärgad så efter att ha fångat in fjärilen och kollat den i håven kunde jag artbestämma den. Dessutom flög båda två tillsammans vilket gör det lättare.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon