Ti bee
Ok, vi har nyligen flyttat in i ett hus (gammal skånelänga) med en lång rabatt fylld med rosor som ser ut så här:

Rosa (rel stark färg, ej vitrosa) mkt stor blomma (största jag sett!!), nästan ingen doft, relativt modern i sitt utseende (blad, rosform), upprättväxande, som mest 200 - 230 cm hög, de flesta plantor omkring 180 cm kanske. Ger bara ett fåtal blommor per planta, ganska glest med blomning alltså, har nog funnits på plats sedan 50-talet känns det som (då gångvägen intill också anlades), eller 80-tal (en annan renovering gjordes då...ja, vad vet jag).

Vi vet inte riktigt om vi ska spara de här rosorna än...de är inte så där väldigt spännande...
Övriga rosor som fanns i trädgården när vi tog över var en mix med både gammeldags/moderna.

Gissningar?
smile.gif
kerstin z5-6
Eftersom de finns fjortisju -hundra rosor smile.gif som passar på beskrivningen vågar jag inget utan bild -Gärna taggar, blad ,helbild, blomma ,foderblad o ev nypon med tongue.gif
Ophelia
Håller med föregående talare. Finns ruggigt många inom genren av rosa.

En sak som man ska vara försiktig med och det är att ta bort rosor som man inte har en aning om vad det är. Speciellt om det kan röra sig om en gammal ros. Även om den planterades på 50-talet så kan den vara mycket äldre än så. Kanske har den tagits som rotskott från något ställe där moderplantan sattes för många många år sedan. Om det är en gammal skånelänga kanske den funnits där sedan långt före 50-tal.
Sommartorparn
En vild gissning, med tanke på att den är så hög: Aloha ?
(Fast jag tycker ju Aloha doftar förstås....)
En typisk 50-tals ros. Ena föräldern är New Dawn och blomman liknar väldigt mycket.
Den är ganska styvt upprättväxande.

Om det är den, så är det en mycket tålig och lättsam ros som blommar hela sommaren och nästan ända fram till jul. Ger vackra snittrosor att ha i vas.

Här är några bilder
http://www.helpmefind.com/rose/l.php?i=A153&tab=10

Och här är en beskrivning
http://www.floralinnea.com/pages/alfadescr.../a_n/aloha.html
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon