|
Den här krabaten satt i går på hundens vattenskål ut i trädgården.
Sulawesii
30-07-2005, 10:32
En Timmerman fick jag lära mig för ett tag sedan! Superfina är de, tycker jag!
Njae, jag tippade på en Cerambycidae, men vilken av alla är jag lite osäker på.  En Monochamus är det i alla fall, möjligen en Sutor (Tallbock) Skulle eventuellt kunna va´en sån här, ganska lik i alla fall Långhorning
Hoppas den är lite mer harmlös sort än den nya, fruktade asiatiska långhorningen som lär ha kommit till landet via hamnar. Den skalbaggen lägger ägg i fullt friska träd, som vanligen dör av angreppen.
CITAT (Reserv @ 30-07-2005, 11:37) Njae, jag tippade på en Cerambycidae, men vilken av alla är jag lite osäker på.  En Monochamus är det i alla fall, möjligen en Sutor (Tallbock) Skulle eventuellt kunna va´en sån här, ganska lik i alla fall Långhorning Du har rätt,det är en Långhorning,är det en skadegörare?
CITAT (renate @ 30-07-2005, 14:46) CITAT (Reserv @ 30-07-2005, 11:37) Njae, jag tippade på en Cerambycidae, men vilken av alla är jag lite osäker på.  En Monochamus är det i alla fall, möjligen en Sutor (Tallbock) Skulle eventuellt kunna va´en sån här, ganska lik i alla fall LånghorningDu har rätt,det är en Långhorning,är det en skadegörare? Ja, den är juh inte ofarlig för skogen direkt. Tallbocken har en hantlangare, Tallvedsnematoden, dom kan tillsammans orsaka stor skada. Tallvedsnematod
Huh,då skulle jag har dödat den efter jag tagit bilden,det gjorde jag inte.
Gossen Ruda
01-08-2005, 11:16
Mitt förslag är att inte urskillningslöst döda allt man ser bara för att det KAN vara till skada. Dom flesta vedinsekter går bara på svaga eller redan döda träd så nån större fara för levande träd är det inte, möjligen för skogsindustrins timmerupplag. Normalt har dom här insekterna svårt att klara sig pga att man städar för mycket i skogen.
Dom enda insekter jag tveklöst slår ihjäl är mygg, knott, broms, geting och tvestjärtar. Skalbaggarna är såna som jag är facinerad av så dom får leva, tyvär även då ollonborrarna som jag upptäckt älskar gräsmattan. Eller rättare sagt, den före detta gräsmattan.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|