kamelian
30-07-2005, 12:37
Hej!
Jag är ny här och har just köpt en begagnad digital kamera skall fota blommor och djur
har laddat ner mina foton i en mapp men dom är ju så stora vill ha dom mindre om jag skall göra ett album här på odla är det något program jag behöver till det frågar en som inte kan något ännu
jag hittar inget på min dator om det har windows xp
hälsn Susanne.
Åsa, mälardalen zon 2
30-07-2005, 12:54
Jag brukar minska ner mina bilder i Paint som verkar finnas på de flesta datorer.
farbror B
30-07-2005, 12:57
skulle vara om du kanske har microsoftpaketet? word, excel och sånt?
där finns photo editor, där man kan förminska bilderna..
fäljde det inte med nåt program med kameran då?
Annars är Photoshop Elements ett bra probram om man vill kunna editera sina bilder också. Kostar inte så mycket och finns med på digitalfototidningarnas CD som gratisprogram. Om man inte är professionell fotograf så räcker detta program gott, den kan nästan lika mycket som den mycket dyrare storasystern Photoshop.
Kolla här:
PS E
Hannele
30-07-2005, 16:31
InfranView är enkelt och gratis.
mrsgreen
31-07-2005, 07:15
Om du högerklickar på ett foto och väljer Öppna med - Microsoft Photo Editor som är ett enkelt fotoredigeringsprogram som följer med Windows xp.
I den kan du ändra storlek på dina fotot och mycket annat.
solkatten
31-07-2005, 08:21
Jag föredra Paint om man bara ska beskära och förminska och lägga ihop lite bilder (jag säljer på Blocket och Tradera).
Paint finns i Tillbehör/Accessories.
Gå in på menyn Bild där kan du välja om du vill rotera bilden eller förminska den.
Vill du beskära så klicka på ikonen med en streckad ruta sen är det bara att markera med musen, kopiera och klistra in i ny bild.
farbror B
31-07-2005, 17:07
Hur gick det för dej Kamelian?
kamelian
31-07-2005, 18:56
farbror B
31-07-2005, 20:04
låter trevligt
kamelian
31-07-2005, 20:18
Hej!
Har nu lyckats få in 5 bilder i mitt album var inte alls så svårt som jag trodde är just nu lycklig över det , skall ta med kameran överallt o fota så mycket det bara går både växter och djur o natur
ha en bra kväll allihop.
*Felix matte*
31-07-2005, 20:27
CITAT (kamelian @ 31-07-2005, 21:18)
Hej!
Har nu lyckats få in 5 bilder i mitt album var inte alls så svårt som jag trodde är just nu lycklig över det , skall ta med kameran överallt o fota så mycket det bara går både växter och djur o natur
ha en bra kväll allihop.

Söta kissemissar
Grattis till att ha fixat album!
solkatten
31-07-2005, 20:59
Du behöver knappast installera det som kom med kameran.
När du för över bilderna från kameran så plugga in den och gå in i Utforskaren/Explorer där dyker det upp en ikon för Flyttbar Disk hos mig är det på E: Sen kan du bara föra över bilder med att markera och dra över till en mapp på hårddisken.
När du ska koppla ur kameran så dra inte bara ut sladden utan längs ner i högra hörnet har du ett gäng ikoner varav en heter "Säker bortagning av maskinvara", klicka på den och välj "Utför säker borttagning av USB-masslagringsenhet - Enhet (E:)". När rutan med "Säkert att ta bort maskinvara ... " Dyker upp pluggar du ut kameran.
En annan sak som jag glömde säga tidigare var att om du ska mecka med bilderna så gör en kopia och lek med och spara orginalen.
jonas34
06-08-2005, 07:02
Hoppas det löser sig för dig.
Tänkte bara tipsa dig om några billiga sätt att göra papperskopior av dina digitala bilder. Kan ju vara käckt att kunna göra tackkort, julkort, förstoringar eller ett vanligt fotoalbum med dina trädgårdsbilder.
Jag brukar ta bilder på rabatterna varje månad så jag kommer ihåg hur de såg ut. Sen beställer jag papperskopior som jag sätter in i album. Perfekt att ha med ut i trädgården när det är dags att planera nya planteringar!
Nåväl, här är några sajter att framkalla digitala bilder på:
www.bildnet.nu, 1 kr/ bild
Picturenet (www.1kr.nu), 1 kr/bild
www.egnabilder.se, från 1,45 / bild
www.ellos.se, från 0,80 kr/bild
Katarina H
06-08-2005, 08:01
Om du bara ska lägga upp bilderna på internet är det enklast att direkt ändra inställningen i kameran när du fotar och ta dem lågupplösta. Då slipper du att ändra dem i datorn.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.