Maria&Nicklas
Hej, har köpt ett litet träd på ca 50cm

Det stod att man kunde förvara det ljust innomhus, dock ser det väldigt hängigt ut efter några dagar, hur ska man sköta det?

mvh/
Åsa, mälardalen zon 2
Liten undran bara vad det är för växt eftersom du nämner 2 olika

blekvide = Salix hastata

alpvide = Salix helvetica

Tror inte det blir långlivat inomhus de trivs nog inte så bra i våran bostadsmiljö detta är inga växter som är anpassade att odla någon längre tid inomhus (även det ljusaste fönster man hittar kan upplevas som mörker för växten) kanske den funkar på inglasad balkong eller liknande. Båda dessa arter nämnda ovan är härdiga till runt zon 4-5.
Maria&Nicklas
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,30-07-2005, 14:01)
Liten undran bara vad det är för växt eftersom du nämner 2 olika

blekvide = Salix hastata

alpvide = Salix helvetica

Tror inte det blir långlivat inomhus de trivs nog inte så bra i våran bostadsmiljö detta är inga växter som är anpassade att odla någon längre tid inomhus (även det ljusaste fönster man hittar kan upplevas som mörker för växten) kanske den funkar på inglasad balkong eller liknande. Båda dessa arter nämnda ovan är härdiga till runt zon 4-5.

Jaha på lappen står det salix helvetica, blekvide:)

Jaja vet inte riktigt vilken det är då, får fota den så ni kan identifiera:)

mvh/ Nicklas

Åsa, mälardalen zon 2
Jag tycker det ser ut som Salix helvetica, alpvide.
Maria&Nicklas
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,30-07-2005, 14:14)
Jag tycker det ser ut som Salix helvetica, alpvide.

ok, tack så mkt.
Men ska vi ta ut den då?
Eller testa o ställa den i ett mkt ljust fönster, köptes ju som en innomhusväxt.

mvh/
Åsa, mälardalen zon 2
Jag skulle ställa ut den ifall det finns möjlighet till det, då blir den nog finast och mest långlivad.

(vet inte i vilken zon du bor men den kan övervintra utomhus antingen nedgrävd i marken eller i STOR frosttålig kruka en bra bit upp i landet den är ju ganska härdig)
Maria&Nicklas
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,30-07-2005, 16:05)
Jag skulle ställa ut den ifall det finns möjlighet till det, då blir den nog finast och mest långlivad.

(vet inte i vilken zon du bor men den kan övervintra utomhus antingen nedgrävd i marken eller i STOR frosttålig kruka en bra bit upp i landet den är ju ganska härdig)

Jag är ej insatt i setta med sone, men jag bor på frösön/östersund i jämtland om det kan hjälpa?

Blir väll till att ställa ut den då om den ej vill vara inne:(

mvh/ Nicklas
Sylvia
Jag tror nog att du kan ha den ute så länge det är hyfsad varmt, alltså ej minusgrader. Men i Östersund måste den in i något förråd e.d.
Min är planterad ute i rabatten men så bor jag också i zon 1.
Maria&Nicklas
CITAT (Sylvia @ 30-07-2005, 16:50)
Jag tror nog att du kan ha den ute så länge det är hyfsad varmt, alltså ej minusgrader. Men i Östersund måste den in i något förråd e.d.
Min är planterad ute i rabatten men så bor jag också i zon 1.

vad är en zon? wink.gif

mvh/
Åsa, mälardalen zon 2
Sverige är indelat i odlingszoner Här hittas zonkartan

När man köper växter så står det ofta på dem upp till vilken zon ungefär som de är härdiga. Zonkartan är framtagen främst för vedartade växter som inte vissnar ner på vintern. Zonangivelser på perenner stämmer dock ofta inte vissa av perennerna som är svåra i söder kan gå utmärkt att odla i norr tack vare det isolerande lagret snö
Maria&Nicklas
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,31-07-2005, 11:13)
Sverige är indelat i odlingszoner Här hittas zonkartan

När man köper växter så står det ofta på dem upp till vilken zon ungefär som de är härdiga. Zonkartan är framtagen främst för vedartade växter som inte vissnar ner på vintern. Zonangivelser på perenner stämmer dock ofta inte vissa av perennerna som är svåra i söder kan gå utmärkt att odla i norr tack vare det isolerande lagret snö

Tack så hemskt mkt för infon, den får stå ute på fönsterkarmen sen får vi se om den piggnar till.

MVH/ Nicklas
kerstin z5-6
jag har salix helvetica ute sedan 5 år i västerbotten -gräv ner den ! laugh.gif
Maria&Nicklas
CITAT (kerstin z5-6 @ 31-07-2005, 11:22)
jag har salix helvetica ute sedan 5 år i västerbotten -gräv ner den ! laugh.gif

Ok, maria har sett några stora träd som ser misstänkt likt ut, nära där vi bor.

Satte ut den på fönster gaveln och den vart genast gladare.

mvh/ Nicklas
nypan
hej, nu när det kommit fram att flertalet på forum har salix helvetica (som det inte finns så överflödigt med info om på nätet) passar jag på att fråga om ni märkt några skadedjur/skador på blad på era ex?
min inköpt på trädgårdsmässan i våras uppvisar bruna skador på bladen, ser nästan ut såsom uppätet, den står i zon 3, ganska så soligt och i sand/mullblandat lerjord; ska väl trivas bra så? nypan undrar
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (nypan @ 01-08-2005, 22:36)
hej, nu när det kommit fram att flertalet på forum har salix helvetica (som det inte finns så överflödigt med info om på nätet) passar jag på att fråga om ni märkt några skadedjur/skador på blad på era ex?
min inköpt på trädgårdsmässan i våras uppvisar bruna skador på bladen, ser nästan ut såsom uppätet, den står i zon 3, ganska så soligt och i sand/mullblandat lerjord; ska väl trivas bra så? nypan undrar

Ser att du bor i stockholm. Just runt Stockholm-Uppsalatrakten vet jag iallafall att det är en bladbagge som härjar. Bladbaggen äter på salixarter alltså sådant som pil & sälg. Bladbaggen, både larv och vuxen äter upp det översta tunna skiktet på bladen, det som blir kvar blir brunt så på många håll här så ser det ut som om sälgen redan fått höstfärger. Energiskogsodlarna är inte så glada för att det tydligen sätter ner tillväxten runt 30% men det finns inget att göra åt den här baggen, vissa år blir det stora angrepp andra år blir det mycket små angrepp.
ejjan
Min helvetica överlevde vintern i en trälåda som vi byggt (matchar husets färg). Zon 3. Inget skydd alls hade vi.

Blev lurad att köpa en perukbuske på stam först, läste sedan på nätet och då fick den hoppa i en rabatt (den överlevde den med, men inte stammen, så nu blir det en buske isället).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon