LadyAdina
Vad händer? Ampelfacklans blad verkar skrumpna ihop och bladen ser nästan "krackelerade" ut, som gamla målningar, ni vet. (Ännu finns friska blad kvar, de är helt släta, fylliga och fina.) Både den nyss omplanterade moderplantan och de nya sticklingar som jag passade på att fylla ut den med vid omplanteringen. Bladen rasar i stora drösar från rankorna. Vad har hänt??? Se bild nedan.

Och gullrankan som jag nyss delade på och satte i två krukor mår jättebra... utom en enda ranka på den ena plantan. Där svänger kanterna på bladen sig inåt och den ser riktigt hängig ut. De andra rankorna på plantan mår finfint. Har kollat stammen och den är hel (tänkte om den skulle ha vikt sig/gått av någonstans). Har försökt fota, men det syns inte så väldigt bra.

Kan någon hjälpa mig? Vet inte om jag ska låta det vara eller panikrädda så många toppsticklingar jag kan...
Fenja
Är det ingen som kan säga något om detta?
*Skickar upp tråden*
Mvh
Fenja
wolkenkrabber
jag tycker det verkar som svältskador, om man delar en växt kan de förlora lite för mycket rötter börbladverket, o då stycker några blad / grenar med, men de kan ju rätta til sig det med, bara det blir lite bättre balans

det är min gissning
LadyAdina
Tack för uppflyttningen, Fenja! biggrin.gif

Och tack för svaret, wolkenkrabber! Tyckte jag var så försiktig med ampelfacklan, men det är ju fullt möjligt att det beror på att den tagit illa upp av omplanteringen. Får väl se hur det går. I värsta fall får jag rädda toppskott från den och börja från början. Och angående gullrankan, som jag numera - tack vare påpekan i en annan tråd - vet inte alls är en gullranka utan en klätterkalla, så stämmer det alldeles säkert att just den rankan blivit lite för omilt behandlad. Nåja, vi får väl se om den kryar på sig, det är ju inte hela världen om den inte gör det eftersom det bara är en enda ranka. *håller tummarna ändå*
pejori
ampelfacklan.... hm...OHYRA!!!!!provado+ sad.gif sad.gif
om du tittar på undersidan, så ser du pyttesmå silvervita fläckar, som ser ut som damm sad.gif sad.gif

klätterkallan tål mycket...klipp av toppen så grenar den sig smile.gif smile.gif
LadyAdina
Hmm, inga silvervita fläckar, men vid närmare granskning av både ampelfacklan och diverse andra växter i köket som i dagarna också börjat uppföra sig konstigt (bladen blir brunfläckiga och halvt genomskinliga) så hittade jag massa pyttepyttesmå svarta fläckar och en del små kryp, avlånga och smala, mörka och en del ser randiga ut. Vad kan det vara? Jag har mig veterligen aldrig tidigare haft någon ohyra på någon av mina krukväxter, så jag har ingen aning! Ska jag försöka med provado+ ändå? HJÄLP!!!!
pejori
TRIPS!!!! mad.gif mad.gif
provado+ smile.gif
LadyAdina
Tack pejori! Ska genast behandla växterna! Hittade lite på nätet om trips och såg att de flyger. Betyder det att jag borde isolera alla angripna växter i ett eget rum med stängd dörr tills jag fått dem friska? Det är bara växter på köksbordet som blivit angripna förutom ampelfacklan, som står på piedestal bredvid köksbordet.
pejori
tror det räcker med köket smile.gif smile.gif
kände igen dom bladen hos min och kommer ihåg att det tog ett tag innan jag reagerade på att nått var fel smile.gif smile.gif
mina är friska efter två sprutningar wub.gif wub.gif
har också trykt ner tre provadopinnar i jorden för eventuella ägg och larver wub.gif
LadyAdina
Satte iaf in dem i datarummet dit dörren går att stänga, för säkerhets skull. smile.gif Vill absolut inte riskera att alla mina stackars älsklingar råkar illa ut. Bara för att känna att jag gjorde nånting för sjuklingarna sprayade jag med såpvatten - inte för jag tror det gör nån större nytta, men det gör ju knappast skada och jag bara var tvungen att sätta igång bekämpningen innan jag kan köpa riktigt medel. rolleyes.gif Pillrade bort alla kryp jag kunde hitta också (särskilt ödesträdet var riktigt fullt!).

Nu är det bara att hoppas på det bästa! sleep.gif sad.gif unsure.gif
pejori
bättre än inget laugh.gif laugh.gif
spraya på smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon