Full version: Libbsticka
Karamell
Hittade en libbsticka äntligen på plantskolan. Den verkar trivas och tar sig bra. Vad använder man libbsticka till och när skördar man?
rosita
Jag skördar libbsticka efterhand som jag behöver. Till soppa och sås i första hand, jag tar bara några blad när jag behöver. Libbsticka är ju den krydda som är vanlig i buljong. biggrin.gif
Fenja
Skörda efterhand, brukar smaka mest innan den går i blom. Jag torkar och blandar med andra örter och havssalt till en god allkrydda/bordsalt.
Mvh
Fenja
mayababy
Tänk på att libbsticka behöver mycket plats - det blir en stor växt!!! Ta inte för mycket i matlagningen om du har andra örter oxå, libbsticka har en stark smak och vill gärna ta överhanden. Klassisk krydda i fisksoppa!
kerstin z5-6
två meter hög o en meter bred närmare bestämt .. o gräver du bort den , när den väl blivit så stor luktar du soppkök i 14 dagar laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
netaave
Visste ni att har man Libbsticka i trädgården så slipper man ormar, dom skyr den som pesten.
Karamell
Libbsticka mot ormar - det var nytt. Då ska jag tipsa om det på svärföräldrarnas sommarställe, för där finns det ormar minsann. Kan man ta sticklingar???
Muguet
CITAT (Karamell @ 01-08-2005, 10:35)
Kan man ta sticklingar???

Det vet jag inte, men jag delade en rotklump och det fungerade alldeles utmärkt. Så grä upp en bit för säkerts skull.
timjantove
CITAT (Karamell @ 30-07-2005, 14:32)
Hittade en libbsticka äntligen på plantskolan. Den verkar trivas och tar sig bra. Vad använder man libbsticka till och när skördar man?

Jag brukar torka och ta en liten gnutta till ett blandörtthé. Den ger en fyllig smak. Annars har jag den när jag kokar buljong...
Tesa
..om man planterar en libsticka vid ytterdörren så håller den borta häxor och annat otyg....med risk för att en del här inte kommer in i stugan själva sen då... rolleyes.gif tongue.gif
Tittiluringen
Har hört att man förr odlade Libbsticka utanför dörren på vallen när man var ute med får och getter... för det var det enda dom inte åt??? tongue.gif

Vi skänkte bort vår jättelibsticka för ett år sedan, den var enorm! Grävde upp och körde iväg.... nu står den där igen... en del av roten blev nog kvar rolleyes.gif

Själv tycker jag den luktar pest och inte finns det särskilt många användningsområden med tanke på hur stor den blir. Men den är en vacker och maffig växt att ha i trädgården.

Titti laugh.gif
AnitaO
CITAT (netaave @ 01-08-2005, 08:35)
Visste ni att har man Libbsticka i trädgården så slipper man ormar, dom skyr den som pesten.

Då MÅSTE jag ju skaffa en libbsticka.
Är livrädd för ormar, och ännu mer livrädd att någon av hundarna nyfiket ska undersöka en.
Cilla
Fenja - när du torkar libbstickan, tar du av bladen eller torkar som andra mindre örter med blasten och upp och ned?
timjantove
CITAT (Cilla @ 30-08-2005, 23:29)
Fenja - när du torkar libbstickan, tar du av bladen eller torkar som andra mindre örter med blasten och upp och ned?

Klipp de späda bladen och torka i korg eller på myggnät (torkollor).
noora
Jag brukar i alla fall ta loss bladen och torka på flata korgar eller papperstallrikar. Om blasten är kvar tar det för lång tid att torka libbstickan, och då tappar den smak och färg.
karjo
Tänkte bara säga att jag har haft ormar i trädgården trots min stora libbsticka. sad.gif
Men det har inte varit mycket orm iaf. Kanske hjälper det lite, men inte helt wacko.gif
sanna
Libbstickssoppa

2 msk smör
2 gula lökar, finhackade
4 msk finhackade blad av libbsticka
2 1/2 msk vetemjöl
6 dl höns- eller grönsaksbuljong
3 dl mjölk
salt, vitpeppar

Fräs löken mjuk i smöret, (ca 5 minuter) därefter tillsätter man libbstickan, rör i mjölet och fräser alltsammans i 1 minut under omrörning.

Buljongen blandas i, lite i taget. Sjud under lock ca 15 minuter. Därefter hälls mjölken i. Värm upp försiktigt. Njut!
Gossen Ruda
Betvivlar att ormar skräms iväg av libbsticka men osvuret är bäst. Jag grävde upp min libbsticka för några år sen. Hela trädgården och jag stank efter det. Sen luktade komposten efteråt också i ett par månader. Det är dock nästan den enda växt som hånskrattar åt kirskålen.
Cilla
Tack för tipsen om hur ni torkar libbsticka!

Som färsk använder jag den lite som persilja, dvs finklippt till det mesta. Men som flera av er skriver - plantan blir stor och därför provar jag nu att torka och se om jag kan använda den till mina örtblandningar.
lavendel2
Hej!
Libbsticka är en suverän buljongört....den ingick i Maggibuljong tärningarna som jag inte har sett på ett tag.
Maggi=Maggikraut=Libbsticka!
lavendel rolleyes.gif
stina
CITAT (Gossen Ruda @ 08-09-2005, 19:10)
Betvivlar att ormar skräms iväg av libbsticka men osvuret är bäst.

Nästa sommar kommer svaret.... Köpte en massa plantor av libbsticka på rea i helgen och planterade ut med jämna mellanrum nere i en slänt som gränsar till ett risigt område där huggormar huserar. Dom kommer upp på vår tomt därifrån - men nu får vi se..... Rapport kommer så småningom!

/Stina

rolleyes.gif rolleyes.gif rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon