Full version: Vilken ros?
Karamell
Hej!
Bor i södra Sverige och har en solig södervägg där jag vill ha lite rosor. Doften är nästan viktigast för mig smile.gif Ge mig tips på doftande rosor som är lättskötta och blommar typ hela året runt. Både vanliga små rosor i rabatten och klätterrosor som kan klänga upp längs väggen...

(Jag vet att jag har orimliga krav, men man kan ju få önska!?)
Ophelia
Engångsblommande kräver oftast mindre skötsel än remonterande/kontinuerligblommande fast det där med att blomma året runt är nog lite väl mycket att begära. De flesta remonterande/kontinuerligblommande börjar blomma kring juni.

Ja det finns massor med rosor att välja på när det gäller doftande. Även en hel del när det gäller klättrande och rabattrosor (för jag antar att det är vad du är ute efter???). Rekommenderar dig att läsa Lars-Åke Gustavssons böcker "Rosor för nordiska trädgårdar".

Är det någon speciell färg du är ute efter?
Kajsa
Austinrosorna och Myskrosorna skulle jag valt om jag bodde långt söderut. Har många av båda sorterna men är alltid orolig att dom ska frysa bort, båda blommar sommar/ höst. Ghislaine de feligonde var jag och doftade på idag, en stark doft, måtte jag få ha kvar den skönheten.

Rosor som doftar här lite olika sorter.
kerstin z5-6
Gruss an treplitz är nog en av de riktiga doftbomberna hos mej
amaira
Här är en till rosendoftsälskare wub.gif .

Egentligen tror jag du ska besöka någon plats där du kan promenera runt och lukta på olika rosor. De har så olika doft, och vi människor är ju olika i fråga om vilken variant vi gillar bäst.
Ha med papper och penna så du kan skriva ner sorterna du faller mest för.

Jag älskar de lite söta "lätta" dofterna, som liksom känns lite "mjuka".
(Beskriv dofter den som kan rolleyes.gif tongue.gif )
Mina starkaste-doft-favoriter i min trädgård är

Golden celebration (autsinros)
Rose de recht (gammaldags)
Salet (remonterande mossros)
Mme Boll.
Ophelia
CITAT (amaira @ 31-07-2005, 12:46)
Här är en till rosendoftsälskare wub.gif .

Egentligen tror jag du ska besöka någon plats där du kan promenera runt och lukta på olika rosor. De har så olika doft, och vi människor är ju olika i fråga om vilken variant vi gillar bäst.
Ha med papper och penna så du kan skriva ner sorterna du faller mest för.

Jag älskar de lite söta "lätta" dofterna, som liksom känns lite "mjuka".
(Beskriv dofter den som kan rolleyes.gif tongue.gif )
Mina starkaste-doft-favoriter i min trädgård är

Golden celebration (autsinros)
Rose de recht (gammaldags)
Salet (remonterande mossros)
Mme Boll.

Haha...det där med att beskriva rosdoft är du inte ensam om. jag var på Plantmarknaden i Lindesberg och luktade på en ros. Den doftade något, inte parfym, stark eller något sådant. Den doftade lixom ROS. Diskret. Kanske lite sött. smile.gif

Som så ofta så lade jag namnet på minnet och givetvis har jag ett minne som ett såll. Får åka dit och dofta igen. smile.gif
AnnicaB
Doftfavorit för tillfället är Rose de Recht. Vacker är den också - blommar villigt långt in på hösten! Färgen heter väl kamosinröd - jag tycker dock att det är "mörkcerice" smile.gif
stina
CITAT (AnnicaB @ 01-08-2005, 19:27)
Doftfavorit för tillfället är Rose de Recht. Vacker är den också - blommar villigt långt in på hösten! Färgen heter väl kamosinröd - jag tycker dock att det är "mörkcerice" smile.gif

Hurra - en sån köpte jag igår!!!!

Annars förordar jag Louise Odier. När den blommar känns det via omkring!!! Och vacker är den också. Har hört att den kan drabbas av sjukdomar, men då har jag haft tur för min är frisk!!!

/Stina
AnnicaB
Louise Odier är också jättefin. Jag har planterat mitt exemplar lite skuggigt - enligt många håller hon sig friskare då. Tydligen har hon ganska lätt för att få svartfläckssjuka. Hon är ny för året så ännu har jag inte fått några sjukdommar på henne smile.gif Samplanterad med en clematis "Arabella", detta för att maskera eventuella framtida sjukdomar *hehehe*

Missade tyvärr att fota när alla dessa knoppar slog ut. Målar huset, byter tak..... gården är som en byggarbetsplats. Men jag såg att det var nya knopp på väg - då skall jag försöka plåta henne smile.gif Men jag tycker nog att Rose de recht är ett strå vassare när det gäller doften. Klart trevliga rosor bägge två.
krellus
Japp, Rose de recht samt kanske Rosa Helenae - Hybrid?
kristerh
Jag kan rekkomendera "Ingrid Bergman" den luktar underbart, och blommar hela sommaren, och är dessutom snygg.
krister
Kakaduan
Köpte av misstag en Austinros för något år sedan - The Pilgrim. Den klarar sig hos mig i zon 3 och står intill huset. Ljusgul och fylld med blanka mörkgröna blad (blir inte så jättestor) och DOFTAR GUDOMLIGT!!!

Kakaduan
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon