|
Full version: Tempur madrass
Har funderingar på att köpa en tempur madrass, men då de är väldigt (väldigt) dyra tänkte jag kolla vad ni har för åsikter om den. Är den verkligen värd sitt pris? Det bästa vore ju om man kunde få låna hem en och prova i en vecka eller så, men jag har svårt att tänka mig att någon av återförsäljarna skulle vara så generösa  . Vet ju att det finns många här med dålig rygg, vad har ni för madrass? // Norpan
andersen
30-07-2005, 15:34
Jag har dålig rygg och har provat en tempur madrass och mitt svar är köp den inte, den är inte enl mej inget något att ha.
Jag har en IKEA madrass och en massonit skiva i mellan madrass och bedd madrassen det fungerar för mej jag är överviktig och känner att jag vill ligga hårt.
Många av återförsäljarna har juh t.o.m. erbjudit att man kan få låna hem madrassen på prov under 30 dar, om det var före eller efter att man skrivit kontrakt på den vet jag inte.  Men kolla runt för säkerhets skull, det kan juh hända att det fortfarande är så, det var på den tiden när det var en nyhet som skulle lanseras.
Jag har beställt en sådan madrass, den levereras nu på måndag. Jag har onda axlar och nacke, så jag tog kudden också. Och jag är också överviktig, med domningar både här och där som följd. Madrassen rekommenderades av en sjukgymnast och jag skulle ligga mjukt, inte hårt. Så vi får se hur det blir.
Vattensäng är inte fy skam det heller, inte att rekomendera om man har katter då förståss.
CITAT (pejori @ 30-07-2005, 17:16) jag har dålig rygg och har testat tempur.  :) tyckte den var för hård och det tog för lång tid innan den formade sig efter kroppen  :( har också en ikea- madrass som är medelhård också en tjock bäddmaddrass till  :) fungerar jättebra för mej som inte överviktig.  :wub: tror att man får sikta på något bättre märke om man har för mycket övervikt  :wub: :wub: Hur testade du? Fick du låna hem några dagar? Jag är inte särskilt överviktig, inte mer än 1-2 kilo i alla fall  . Men där emot är jag gravid igen, så tung lär jag ju bli... Hittade ett alternativ till tempur, absolut inte så dyrt och dessutom kan man låna hem i 30 dagar. ergotempVad tror ni om det? // Norpan
Jag har bara provsovit Tempur-madrass två nätter, men det var inget för mej. Jag tyckte att både armar och ben domnade på ett obehagligt sätt. Men, men... smaken är ju bekant som baken... sängen jag sov i dom två nätterna var min mors och hon skulle aldrig byta ut sin Tempur-madrass - den är världens bästa enligt henne...
Pfaffan
30-07-2005, 17:45
Självklart ska man få provsova en sån madrass innan köp! Jag har testat tempurmadrass på smärtrehab på sjukhuset, och fått låna hem tempurhuvudkuddar därifrån att prova hemma. Hör med sjukgymnast eller arbetsterapeut om inte försäljarna är hjälpsamma.
För min egen del är inte tempur nåt att ha, eftersom jag behöver ändra ställning ofta och det tar lång tid innan madrassen/kudden formar om sig. Är man däremot sån att man ligger still när man sover så funkar det säkert jättebra.
/Pfaffan
CITAT (Pfaffan @ 30-07-2005, 18:45) För min egen del är inte tempur nåt att ha, eftersom jag behöver ändra ställning ofta och det tar lång tid innan madrassen/kudden formar om sig. Är man däremot sån att man ligger still när man sover så funkar det säkert jättebra.
/Pfaffan Men det är ju det som är meningen säger dom. Att har man en riktigt bra madrass så vänder och vrider man inte sig så mycket. För man vänder ju sig pga att det gör ont någonstans eller att man ligger obekvämt  . // Norpan
Jag kan inte leva utan min tempurmadrass  har haft den i 10 år och den avlastar verkligen kroppen. Har haft mycket krångel med rygg och nacke men med tempurmadrass och kudde har jag sovit riktigt bra ändå. Märker stor skillnad nu då jag köpt en ny IKEA säng till landet. Jag vaknar ofta och byter sovställning och känner av ryggvärk igen. Så jag rekommenderar tempur till alla som har ryggproblem och kommer absolut att köpa en till när den här är slut.  torvan
CITAT (norpan @ 30-07-2005, 18:29) Hur testade du? Fick du låna hem några dagar? Jag är inte särskilt överviktig, inte mer än 1-2 kilo i alla fall  . Men där emot är jag gravid igen, så tung lär jag ju bli... Hittade ett alternativ till tempur, absolut inte så dyrt och dessutom kan man låna hem i 30 dagar. ergotempVad tror ni om det? // Norpan jag fick låna hem en av sjukgymnastiken jag hoppade runt för mycket och för ofta så den hann inte ändra sig förän jag ändrat mej. ergotemp kan vara ett bra alternativ. ta hem och prova vet jag
Elisabeth-Västkustkolonisten
30-07-2005, 20:56
Jag har stora problem med ryggen och en axel(protes) men tempur är inget för mig. Jag måste ligga relativ mjukt. Har nu en sån madrass som 2 ligger på varandra samt en tjock bäddmadrass.
Har även köpt en uppblåsbar bäddmadrass och den är underbar att ligga på. Sov på den efter senaste ryggoperation och alltid när jag reser. Utan den kunde jag aldrig sova i annan säng än min egen
Elisabeth
Den uppblåsbara resemadrassen du har, vad har den för märke och var finns den att köpa? Jag har samma problem, jättesvårt att sova i t.ex. hotell, sängen passar helt enkelt inte.
Bjäbban
30-07-2005, 22:14
CITAT (torvan @ 30-07-2005, 19:07) Jag kan inte leva utan min tempurmadrass  har haft den i 10 år och den avlastar verkligen kroppen. Har haft mycket krångel med rygg och nacke men med tempurmadrass och kudde har jag sovit riktigt bra ändå. Märker stor skillnad nu då jag köpt en ny IKEA säng till landet. Jag vaknar ofta och byter sovställning och känner av ryggvärk igen. Så jag rekommenderar tempur till alla som har ryggproblem och kommer absolut att köpa en till när den här är slut.  torvan Samma här, kan bara hålla med!
HippieSpellan
30-07-2005, 22:30
CITAT (norpan @ 30-07-2005, 18:51) Men det är ju det som är meningen säger dom. Att har man en riktigt bra madrass så vänder och vrider man inte sig så mycket. För man vänder ju sig pga att det gör ont någonstans eller att man ligger obekvämt  . // Norpan men om man ligger stilla i 8 timmar så blir man väl stel och får liggsår? jag tror att det är bra att byta ställning upp till 30 ggr per natt... Men det kanske beror på vad man gör på dagarna. om man är aktiv kanske det är bra att ligga stilla, men är man lite halvt soffpotatis så kanske man ska motionera lite i sömnen åt minstone Nä men jag tror iaf att man ska byta ställning 12 ggr per natt. kanske inte kasta sig runt, men byta, det kan ju vara varmt eller så också. Innan mitt ex köpte ny säng så kunde jag vakna av att jag inte kunde andas pga ställningen jag låg i, och han fick inflamation mellan ryggkotor. Den var verkligen för mjuk, även om jag legat på mestadels tältsängar(mycket mjukt alltså) i min uppväxt.
31-07-2005, 07:56
Sylvia den uppblåsbara bäddmadrassen heter något med blue air.
Det finns en affair på Wadmansgatan 7 som säljer den. Inte billigt men annars skulle jag bara kunna sova hemma. Och gubben ( det är han som sköter det) tycker inte det är jobbigt att blåsa upp och tömma igen.
Elisabeth
Tack så mycket för era åsikter. Som med allt annat så verkar det som det är väldigt individuellt vad man tycker om madrassen. Tror att jag ska skicka efter en ergotemp för att testa, den är ju inte SÅÅÅ blodigt dyr som tempur  .
Jag testade både Ergotemp och tempur i affären när jag skulle köpa. Tempur hade en helt annan kvalitet än Ergotemp, den var mycket stabilare och hårdare än den andra. Så kan du, testa båda först inann du beställer!
nu har jag testat efter en del inspiration från denna tråd, som jag berättade om för en vännina fick jag låna hennes uppblåsbara reservmadrass. den hade väl inte det perfekta måttet, men jag skulle ju bara testa om den var bekväm att sova på efter att ha blåst upp eländet i två dygn, (har lånat ut pumpen) var det dags att prova sagt och gjort. sängen bäddades och jag skred till verket. den kändes lite som en hängmatta men jag mitt nöt, trodde det skulle vara så. hade inte en tanke på att ta bort min bäddmadrass först, så sängen hade platsat för "prinsessan på ärten" ungefär.  försökte lägga mej på sidan. DÅ hände det med ett brak ramlade jag ur sängen, och landade på hundarna som ligger nedanför. när dom flyger upp, slår jag huvudet först i sängbordet , sedan i garderoben som står brevid. dom skräckslagna hundarna försöker hoppa upp på ovan nämnda säng, inklusive madrass vilket leder till en studsmatteeffekt. Den ena hunden studsar ur sängen när den andra landar behöver jag säga att han ramlade på mej underlaget gör att den andra hunden får panik och försöker krypa in under sängen,vilket leder till lååånga klösmärken på min bak efter hennes klor efter att jag kravlat mej upp igen och fått lugnat hundarna packade jag ihop den igen. den madrassen är inget för mej
Fialotta
04-08-2005, 17:08
CITAT (pejori @ 04-08-2005, 18:05) nu har jag testat efter en del inspiration från denna tråd, som jag berättade om för en vännina fick jag låna hennes uppblåsbara reservmadrass. den hade väl inte det perfekta måttet, men jag skulle ju bara testa om den var bekväm att sova på efter att ha blåst upp eländet i två dygn, (har lånat ut pumpen) var det dags att prova sagt och gjort. sängen bäddades och jag skred till verket. den kändes lite som en hängmatta men jag mitt nöt, trodde det skulle vara så. hade inte en tanke på att ta bort min bäddmadrass först, så sängen hade platsat för "prinsessan på ärten" ungefär.  försökte lägga mej på sidan. DÅ hände det med ett brak ramlade jag ur sängen, och landade på hundarna som ligger nedanför. när dom flyger upp, slår jag huvudet först i sängbordet , sedan i garderoben som står brevid. dom skräckslagna hundarna försöker hoppa upp på ovan nämnda säng, inklusive madrass vilket leder till en studsmatteeffekt. Den ena hunden studsar ur sängen när den andra landar behöver jag säga att han ramlade på mej underlaget gör att den andra hunden får panik och försöker krypa in under sängen,vilket leder till lååånga klösmärken på min bak efter hennes klor efter att jag kravlat mej upp igen och fått lugnat hundarna packade jag ihop den igen. den madrassen är inget för mej   ...skratta så jag fick ont i magen Tack för dagens skratt
Biggan_
04-08-2005, 17:08
CITAT (pejori @ 04-08-2005, 18:05) nu har jag testat efter en del inspiration från denna tråd, som jag berättade om för en vännina fick jag låna hennes uppblåsbara reservmadrass. den hade väl inte det perfekta måttet, men jag skulle ju bara testa om den var bekväm att sova på efter att ha blåst upp eländet i två dygn, (har lånat ut pumpen) var det dags att prova sagt och gjort. sängen bäddades och jag skred till verket. den kändes lite som en hängmatta men jag mitt nöt, trodde det skulle vara så. hade inte en tanke på att ta bort min bäddmadrass först, så sängen hade platsat för "prinsessan på ärten" ungefär.  försökte lägga mej på sidan. DÅ hände det med ett brak ramlade jag ur sängen, och landade på hundarna som ligger nedanför. när dom flyger upp, slår jag huvudet först i sängbordet , sedan i garderoben som står brevid. dom skräckslagna hundarna försöker hoppa upp på ovan nämnda säng, inklusive madrass vilket leder till en studsmatteeffekt. Den ena hunden studsar ur sängen när den andra landar behöver jag säga att han ramlade på mej underlaget gör att den andra hunden får panik och försöker krypa in under sängen,vilket leder till lååånga klösmärken på min bak efter hennes klor efter att jag kravlat mej upp igen och fått lugnat hundarna packade jag ihop den igen. den madrassen är inget för mej  Aj,aj,aj pejori, inga rumpfoto på ett tag då för din del
Susanna
04-08-2005, 19:22
Vilken syn! Hoppas du inte fick alltför många blåmärken bara.
bara på knäna
Bjäbban
04-08-2005, 19:50
05-08-2005, 09:16
Var det den "Blue Air" bäddmadrass eller en sådan uppblåsbar som man kan köpa i många affairer som extrabädd?
Jag känner nämligen inte igen beskrivningen, även om den var mycket roligt
Elisabeth
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 05-08-2005, 10:16) Var det den "Blue Air" bäddmadrass eller en sådan uppblåsbar som man kan köpa i många affairer som extrabädd?
Jag känner nämligen inte igen beskrivningen, även om den var mycket roligt
Elisabeth det var en uppblåsbar extrabädd får testa blue air nån gång, när blåmärkena försvunnit
05-08-2005, 09:47
Dom uppblåsbara extrabäddar är för hårda, tycker jag.
Vi har en sådan för gäster, det går bra för dom utan ryggbesvär och för en eller några nätter.
myskmadra
07-08-2005, 22:25
Hej Norpan och ni andra! Jag blir också nyfiken på "blue air". ( om man nu törs) Finns den att köpa i Stockholmstrakten eller via postorder? Vet någon? Själv har jag en tempurbäddmadrass som jag har på en resårsäng typ dux. Har haft den runt 4-5 år. Jag köpte den med 30 dagars öppet köp. I början hade jag jättesvårt för att sova på den. Först var den stenhård och efter en stund blev den på tok för varm. Jag hade den mest att vila på nån timme på dagen. Allt eftersom har jag vant mig och sover nu bäst på den. Men nog vänder jag mig rättså ofta ändå..... När jag inte sover på madrassen på någon vecka så blir jag mer spänd i musklerna och får mer ont samt sover sämre. Jag funderar på att skaffa Tempurs reseset med en något tunnare madrass som kan rullas ihop. Har någon testat den? Jag har också sett att tempur har en variant som är något mjukare tänkt för reumatiker - då kanske man slipper att den känns så hård först. Hälsningar,
08-08-2005, 08:32
Jag vet inte om Blu air madrassen finns någon annanstans att köpa. Vi köpte den i affairen här i Göteborg
Fördelen med den är att utan luft i är den liten att ta med när man reser.
Jag funderar att köpa en till eftersom min är lite för stort, tror 90x200 och många sängar är mindre t.ex. på Stenas båtar.
08-08-2005, 17:26
@myskmadran behöver du tel. nr till affaiern in Göteborg?
@norpan jag tittade i ditt fotoalbum och såg dina fina höns. Vi var några dagar i tyskland vid Östersjökusten hos trädgårdskompisar med många många fina ovanliga höns och ankor. Det var ju nu OT
Elisabeth
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 08-08-2005, 18:26) @myskmadran behöver du tel. nr till affaiern in Göteborg? jag vill
09-08-2005, 08:34
So nu har jag letat fram mitt kvitto igen.
Air Comfort International AB Box 53208 Wadmansgatan 7 412 53 Göteborg Tel 031-20 07 07, Fax 20 07 08
Han har konstiga öppetider. Så innan man går dit är det bättre att ringa.
Elisabeth
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 09-08-2005, 09:34) So nu har jag letat fram mitt kvitto igen.
Air Comfort International AB Box 53208 Wadmansgatan 7 412 53 Göteborg Tel 031-20 07 07, Fax 20 07 08
Han har konstiga öppetider. Så innan man går dit är det bättre att ringa.
Elisabeth Tack.
myskmadra
09-08-2005, 12:47
Tack !
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|