Röd kastanj - ja, är det detsamma som hästkastanj?
I alla fall så tänkte vi ha en röd kastanj på tomten. Vi har en rätt stor tomt (ca. 2000 kvm) men frågan är var vi ska sätta den - hur nära huset etc.
Hur stor blir en röd kastanj och, framförallt, hur fort växer den? Med tanke på hur dyr ett ungträd är i inköp - ca. 800 kronor - så kan man ju lätt tro att den inte växer så snabbt.
Tack för alla svar och synpunkter.
Ophelia
30-07-2005, 18:01
Efter vad jag har sett så har dessa träd inte alls samma tillväxt som den vanliga med vita blommor. Det blir ju varjefall ett träd och om ni räknar med hur stor den vanliga blir så kanske ni kan ha det i åtanke om ni ska sätta den nära huset även om det skiljer en del i storlek (som kan ha med tillväxten att göra, i slutändan kanske de blir lika stora).
Christer i Falköping
30-07-2005, 18:46
Nej, det är inte samma. Det kan vara en hybrid och en egen art. Mycket dyra är de, så hur stort är det om det kostar 800? Jag vet ju bara hur mycket de kostar för mig i inköp och då är de väldit, väldigt små.
Christer.
CITAT (Christer i Falköping @ 30-07-2005, 19:46)
Mycket dyra är de, så hur stort är det om det kostar 800? Jag vet ju bara hur mycket de kostar för mig i inköp och då är de väldit, väldigt små.
Christer.
Jag tror ändå att de är hyfsat stora. Vi bor i Skåne och ibland är det så att vissa växter/buskar/träd är mycket billigare här än i övriga landet. Vi har bekanta i Blekinge som åker ner hit för att handla rosor eftersom det bara är halva priset jämfört med uppe hos dem. Bara som ett exempel.
Jag kan återkomma senare med foto när vi har inhandlat trädet så kan vi se hur stort det är!
Christer i Falköping
31-07-2005, 06:47
Jag beställer ju direkt från Tyskland och deras priser är ju betydligt lägre än om jag köper från svensk grossist. Jag ser fram mot bild!
Christer.
Oj då! Ja, då ska det bli kul att jämföra! Det dröjer ett tag till innan vi köper kastanjen men jag lovar att lägga ut en bild här när vi kommer så långt.
Big Gardener
01-08-2005, 11:12
Jag antar att du menar Rödblommig hästkastanj, Aesculus x carnea 'Briotii'. Jo, de är relativt dyra att köpa, redan som ungträd. Vad det beror på är jag inte riktigt säker på men jag tror det är en kombination av efterfrågan och överlevnadsfrekvens vid ympningen. Ju svårare det är att odla fram ett bra träd, desto dyrare blir det.
Rödblommig hästkastanj blir inte lika stor som vanlig hästkastanj, som mest 15 meter, men i normala fall mellan 8-12 meter hög. Krondiametern kan ligga på 5-7 meter, men den är relativt lätt att stamma upp. Däremot har den samma krav på goda markförhållanden som vanlig hästkastanj. Mullrikt och fuktigt. Den fungerar ofta mycket bra på väldränerade lerjordar. Blomningen är fantastisk och jag tror absolut ni kan placera den på er tomt om ni hittar ett bra läge.
Tusen tack Big Gardener! Välinformerad som alltid och min räddare i nöden!
Ett träd kommer att inhandlas i Flyinge om någon månad eller så. Jag återkommer med foto!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.