Full version: Hibiscus
_weronica_
wub.gif

Hej

Jag undrar om man kan ta frön från hibiscus?
Var sitter dom i så fall, hur ser dom ut och var sitter dom???
Går det att ta sticklingar av dom också??? Hur går jag i så fall tillväga???
Jag köpte två stycken igår och jag undrar vad sorterna heter (den ena är vit med cerist i mitten och den andra är gul med cerist i mitten).
Kan man dom få riktigt buskiga och stora?

Önskar mycket tips m.m. tongue.gif

Tack på förhand

Mvh

Weronica wub.gif
LadyAdina
Jättebra sida för hibiscus-nybörjare (t.ex. jag själv tongue.gif ) är denna:

http://hibiscus-sinensis.com/hibiscus/hibiskus.html

Jag har bara en hibiskus hittills, en stamstickling från min mammas röda hibiskus. Men jag har på känn att det kan bli flera så småningom... tongue.gif wub.gif
Emser
CITAT (_weronica_ @ 30-07-2005, 19:45)
wub.gif

Hej

Jag undrar om man kan ta frön från hibiscus?
Var sitter dom i så fall, hur ser dom ut och var sitter dom???
Går det att ta sticklingar av dom också??? Hur går jag i så fall tillväga???
Jag köpte två stycken igår och jag undrar vad sorterna heter (den ena är vit med cerist i mitten och den andra är gul med cerist i mitten).
Kan man dom få riktigt buskiga och stora?

Önskar mycket tips m.m. tongue.gif

Tack på förhand

Mvh

Weronica wub.gif

Hej alla,
ang. sticklingar av hibiscus är det bäst att man klipper dem på försommaren. En del tycker att det funkar bäst om man sätter dem i vatten först, för min del är det bäst direkt i jorden med en platspåse över!

Klippning för att få den "buskig" görs i Jan./Feb. innan den sätter igång och slå skott (det är också då man planterar om den!!!!!:D ). När den väl har börjat slå skott, är det för sent att klippa den eftersom den blommar på årsskotten! Göd den under blomningen som infaller under hela sommaren...Trivs i gassande sol men vill då ha ganska mycket vatten så vattna varje dag. Den klarar temp. ner till ca. 5 grader innan den börjar mjukna och dö! Så jag ställer ut mina så fort björkens blad har slagit ut (I mitt fall z.2-3 (Uppsala) är i mitten av Maj!) Blommorna kan då pollineras och vanligtvis ramlar knoppens hölje av efter det att själv blomman har fallit (den håller 1 dag). När plantan väl sätter knopp snurra INTE på krukan, då knoppen vänder sig mot solen och snurrar man på krukan kan man snurra av knoppen!!!!! Har man lyckets med pollinerandet så stannar detta gröna hölje och bildar frön! Fröna är ganksa stora (som en halv citronkärna, ungefär!) och ludna - bör direkt sås för bästa resultat. Låt dem stå varmt och soligt samt med gämn fuktighet!

Lycka till!!
Christer i Falköping
Fröer kan man få ibland och de gror bäst om de sås färska. Blötlägg gärna ett dygn i ljummet vatten först. Men för att få fröer lär du behöva hjälpa till, om du inte har många stora svärmare i närheten. Då tar du pollen från en annan blomma och stryker på den blomman du vill ha frö på. När blomman trillar av kan du se fröhuset inne i "koppen" som blir kvar. Om den blivit befruktad växer den och blir ganska stor, annars gulnar den och trillar av. Plocka inte fröerna förrän fröhuset öppnar sig själv.
Christer.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon