Annki
Vi var taggade så in i norden och åkte ut för att botanisera. I "Allt om Trädgård" stod det att de hade öppet tors-sönd 12-16. Att de skulle visa 1.400 olika pelargoner.

När vi kom fram hittade vi ett antal växthus som såg mer eller mindre stabila ut. Två av dem skulle eventuellt kunna innehålla det utlovade. På dörren satt ett anslag med "Öppet torsdag OCH söndag 12-16" och ett telefonnummer där ingen svarade. För idag var det lördag...

Skam den som ger sig! I Ekerö Centrum hittade vi ett par äkta Ekeröbor som kunde berätta att det fanns andra växthus att bese, så att vi inte hade åkt 7 mil helt förgäves. Vi åkte till Gustavshill på Färingsö. Och det var riktigt trevligt! Mycket tillmötesgående ägare & personal och mycket växter.

Nu planerar vi att återvända till Wexthuset på söndag. Frågan är om det är någon idé? Är det någon som varit där och vet?
amaira
Wexthuset Ekerö med alla pelargonerna känner jag inte ens till. Är det nytt?

Gustavshill på Färingsö däremot känner jag till mycket väl. Det är "mitt" växthus (handelsträdgård) Här huserar jag ofta, vare sig jag handlar något eller inte, bor bara några kilometer därifrån.
Ibland går jag bara runt och "luktar".

Gustavshill är jättefint och helt TOPPEN, och ägarna är definitivt toppen!!
Personalen likaså.
Kunniga, seriösa, trevliga, tillmötesgående, mysiga, "kul", vettiga, osv, osv.
wub.gif wub.gif wub.gif
Annki
Nej Wexthuset är inte nytt - snarare tvärtom... smile.gif Om du gått förbi så förstår du vad jag menar. Det ligger strax bortom Ekerö C på väg mot Slagsta-färjan. Fredrikstrandsvägen. http://www.wexthuset.com/
amaira
Åh, jag "känner till" det. Finns någonstans i bakhuvudet, men har inte fastnat. Eftersom jag nu varit där (igår) så vet jag varför det inte fastnat sleep.gif

Ja, jag var ju "tvungen" att kolla upp saken. Om man bor i närheten, och är intresserad av pelargoner, är det klart värt ett besök. Men jag skulle inte åka två mil för det (vilket var vad jag gjorde, fast jag ändå hade vägarna förbi när jag åkte in till "stan").

Är inte särskilt imponerad. Om det var mitt, och jag annonserade om det, skulle jag skriva:
"Kom och titta på min privata samling av pelargoner i det fallfärdiga gamla växthuset som jag fått ärva av min mormorsmorfar (det där är inte alls sant, jag fabulerar biggrin.gif ). Några sticklingar finns också att köpa."

1400 pelargoner? Då måste de ha "räknat dubbelt" några gånger.
Nu vet jag ingenting om pelargoner så jag kan inte uttala mig om det är värt ett besök. Bäst tyckte jag om de små dvärgpelargonerna (?) särskilt de som dessutom doftade. Underbart söta och väckte ha-begär.

Men jag har ingenstans att ha pelargoner så de trivs, och så fanns det nog ändå inga såna till salu ...

Inga fuchsior alls, de sista var kastade för de var i så dåligt skick. Och palettblad fanns några få små på ett bord stort som en "klassbänk", det var allt.

Nej, det är inget ställe som jag rekommenderar i första taget. *Låter det återfalla ner i glömskans regioner*
Gustavshill är klart bättre utflyktsmål! De har dessutom fina orkideer.
Deras hemsida.
Sollan
Mjaha... det kan väl inte vara så ushligt som det det ut på utsidan väl...?
astrid.m.s
Jag har inte varit där men beställt växter via postorder och de var fina växter som gett mej mycket glädje. wub.gif
Annki
Okey, vi får se om vi gör ett nytt försök imorgon, eller om det är bättre att lägga tiden på att jaga mördarsniglar i den egna kolonilotten. smile.gif
Annki
Nu har vi varit där! Och det är absolut värt ett besök om man har fastnat i "pelargonträsket". Svårt att avgöra om det verkligen var 1400 olika sorter, men det var i alla fall minst 1000! Räknade lite snabbt. Har aldrig sett så många olika variegerade. Eller så många intressanta doftisar och vildar. smile.gif Dessutom var Lena, som tog emot i Wexthuset, väldigt trevlig och verkade mycket kunnig. Ja det var en intressant upplevelse trots att utsidan ser tveksam ut. Dock borde de ordna med parkeringsplatser, för jag tror de flesta kommer med bil. Eller åtminstone slå gräset, så man vet vad man parkerar i.
Muguet
CITAT (Annki @ 08-08-2005, 12:54)
Ja det var en intressant upplevelse trots att utsidan ser tveksam ut.

Då är det precis som med människor: Det är insidan som räknas!!!
Vad roligt att du tyckte det var en positiv upplevelse, eftersom jag funderar på att åka dit nu innan de stänger för säsongen.
Ska bli spännande att se.
Var du på Gustavshill också ?
Annki
Japp! Vi var på Gustavshill för en vecka sedan. Läs längre upp i tråden. Mycket positiv upplevelse och härlig ägare/personal. Ta båda, när du ändå är där! Den här tiden kan man dessutom fynda lite... nu vill de gärna bli av med perennerna och få in höstnyheter.
amaira
CITAT (Annki @ 08-08-2005, 12:54)
Nu har vi varit där! Och det är absolut värt ett besök om man har fastnat i "pelargonträsket".

Okej! Jaha, där ser man. Roligt!!! wub.gif smile.gif
Så kan det gå när man inte vet ett smack om pelargoner, tur ni kollade upp själva!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon