Annki
Odlar bondbönor för första gången i år. Ihop med potatis. Det började bra. I nedre delen av växten finns fina baljor. Men högre upp svartar blommorna och det blir inga baljor... Har jag gjort något fel? Bönorna är snigelangripna, som allt annat. Men det här verkar inte vara snigelskada... Kan jag göra något? Bönorna blommar fortfarande i topparna.
Åsa, mälardalen zon 2
Kan det vara den svarta bönbladlusen? de brukar sitta i toppen på bondbönan och suger ur växtcellerna.
Annki
Aj då... det kan det säkert vara. Betyder det att det inte blir fler bönor än de jag redan har? Eller kan jag bekämpa på något ekologiskt godtagbart sätt så att de som ännu blommar kan utvecklas till bönor?
Åsa, mälardalen zon 2
Du kan testa spruta med såpvatten det är ganska miljövänligt.
Annki
Tack Åsa, det ska jag göra.
Susanna
Ibland lyckas man också bli av med löss på bondböna genom att nypa bort toppen på plantorna. Har aldrig märkt att det har påverkat skörden. Jag tror också att bondbönor vill ha mycket vatten, i alla fall fick jag en kanonskörd förra året när vi hade mycket regn.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon